Ihosairaala valohoito

Valohoito on lääkkeetön menetelmä ihottuman ja kutinan hoitoon

Moni iho-ongelmista kärsivä suuntaa talvella etelään aurinkoon, jossa oireet lievittyvät. Luonnonvalossa rauhoittuvat ihosairaudet talttuvat usein myös valohoidolla.
Varaa aika valohoitoon >

Monet ihottumat ja kutinat pahenevat talvea kohti. Iho kuivuu, eikä runsas vaatetus ainakaan auta asiaa. Valohoito on menetelmä, jossa auringon UV-säteilyä annetaan iholle sopivina annoksina iho-oireiden helpottamiseksi. Valohoitolaitteita on erilaisia ja hoitomuoto valitaan aina oireiden mukaan.

Valohoito tuo helpotusta monenlaisiin oireisiin

Yleisin ja tehokkain valohoitomuoto on kapeakaistainen UVB -valohoito, joka on atooppisen ihottuman ja psoriaasin virallinen Käypä Hoito -suosituksen mukainen hoitomuoto. Myös muut tulehdukselliset ihosairaudet, kuten karvatuppitulehdus, kutinayhmy, punajäkälä, nokkosihottuma tai valkopälvi rauhoittuvat usein UVB-valohoidon avulla. Valon ansiosta tulehdus hellittää otettaan ja samalla siitä aiheutuva kutina helpottaa.

Valo vahvistaa ja tervehdyttää

Kapeakaistaisessa UVB-hoidossa potilaan iholle annetaan selektiivisesti ihotautia rauhoittavaa 311 nanometrin aallonpituutta, jota esiintyy myös luonnonvalossa. Siitä on karsittu pois haitallisemmat, syvemmälle ihoon tunkeutuvat ja ihoa enemmän vanhentavat UVA-säteet.

Hoidon teho perustuu tulehduksen rajoittamisen lisäksi ihon luonnollisen toiminnan tukemiseen. UVB-valo imeytyy ensisijaisesti orvasketeen ja paksuntaa sitä estäen ihon kuivumista. Valo lisää sarveiskerroksen rasvojen, keramidien, tuotantoa, mikä estää veden haihtumista ja siten ihon kuivumista.

Muutama minuutti kerrallaan

Valohoitolaitteiden UV-säteily on tehokasta ja arka, vaalea iho voi palaa siinä aivan kuten auringossakin. Valohoidot tehdään aina ammattilaisen valvonnassa ja valoannostusta säädellään henkilökohtaisen tarpeen mukaan. UVB-valohoitoa annetaan yleensä vähintään 15-20 kerran sarjoina, ja altistusaikaa pidennetään vähitellen ihon toleranssin kasvaessa ja taudin rauhoittuessa. Ensimmäiset hoitokerrat voivat olla hyvinkin lyhyitä ja niiden pidentyessäkin puhutaan korkeintaan muutamasta minuutista.

Hoitoa annetaan yleisimmin koko keholle. Valohoitolaite on kuin suuri vaatekaappi täynnä loisteputkia, jonka sisään potilas astuu hoidon ajaksi. Koko kehon hoidoissa silmille asetetaan suojalasit ja genitaalialue peitetään. Joissain tapauksissa hoitoa voidaan antaa vain hiuspohjalle, kämmenille tai jalkapohjille. Valohoito on turvallinen hoitomuoto myös raskaana oleville ja lapsille.

Valohoito vaatii lääkärin lähetteen

Valohoidon määrää aina lääkäri. Lähetteen voi hankkia yleislääkäriltä, työterveyslääkäriltä tai erikoislääkäriltä. Erillistä ihotautilääkärin lähetettä ei siis valohoitoa varten tarvita. Varsinaisen hoidon antaa useimmiten sairaanhoitaja, joka on perehtynyt valohoidon laitteistoon ja suositeltaviin annostuksiin.

Ihosairaalassa on käytössä kapeakaistainen UVB-valohoitolaite. Meillä työskentelee useita valohoitoihin perehtyneitä ammattilaisia, jotka neuvovat sinua mielellään valohoitoon liittyvissä asioissa.
Varaa aika valohoitoon >