Urheilijan akne voidaan hoitaa

Miksi akne vaivaa kovaa treenaavia? – 3 syytä urheilijan aknen taustalla

Aknesta kärsivä kilpaurheilija on tuttu näky ihotautilääkärin vastaanotolla. Ihotautilääkäri Carl Kyrklundin mukaan kovaan treeniin ja kilpaurheiluun liittyy monta tekijää, jotka lisäävät aknen riskiä.
Varaa aika akneklinikalle »

Akne on tavallista yleisempi kilpaurheilijoilla ja kovaa treenaavilla, ja aknesta kärsiviä urheilijoita käykin ihotautilääkärin vastaanotolla tiuhaan. Akneen on kuitenkin olemassa tehokkaat lääkkeet ja vaiva saadaan tehokkaasti kuriin myös urheilijoilla. Vahvempia sisäisiäkin lääkkeitä voidaan käyttää doping-säädökset huomioiden ja ilman, että treenit kärsivät hoidoista.

Urheilijan akne on monen tekijän summa

Akne on monitekijäinen tauti, jossa on vahva hormonaalinen komponentti. Akne liittyy samoihin hormoneihin, jotka luontaisesti lisäävät lihasten kasvua. Ihotautilääkäri Carl Kyrklundin mukaan treeniä ei kuitenkaan suoraan voi aknesta syyttää.

”Asiaa on tutkittu, mutta vielä ei tiedetä, lisääkö treeni itsessään aknea. Kilpaurheiluun ja kovaan treenaamiseen liittyy tiettyjä tekijöitä, jotka edesauttavat aknen syntymistä ja tutkitusti pahentavat sen oireita. Hormonitoiminnan lisäksi urheilijoiden aknen yleisyyttä selittävät lisäravinteet, hikoilu ja hautominen sekä stressi”, hän kertoo.

Proteiinilisät voivat tutkitusti pahentaa aknea

Urheilijoiden aknea on tutkittu monelta kantilta ja yksi ilmeinen yhdistävä tekijä kovaa treenaavilla on lisäravinteiden käyttö. Vuonna 2013 julkaistussa tutkimuksessa maitopohjaisten proteiinilisien todettiin pahentavan aknea ja jopa olevan sen aiheuttaja. Seurannassa oli joukko keski-iältään 23-vuotiaita miehiä ja naisia, jotka ottivat käyttöön lihasmassan kasvatukseen tähtäävän proteiinilisän. Kyrklundin mukaan tulokset puhuvat puolestaan.

”Alkutilanteessa vain puolella henkilöistä oli korkeintaan lievä akne ja puolella ei oireita lainkaan. Jo kahden kuukauden käytön jälkeen kaikilla tutkimukseen osallistuneilla todettiin akne. Kolmasosalla se oli keskivaikea. Keskimäärin finnien lukumäärä kolminkertaistui tutkimuksen aikana” Kyrklund luettelee ja mainitsee toisenkin tutkimustuloksen, joka tukee väitettä.

”2017 julkaistiin lisäravinteista uusi pieni tutkimus, jossa seurattiin 16–18-vuotiaita kehonrakentajia. He raportoivat, että heidän aknensa oli pahentunut keskimäärin 3 kuukautta proteiinilisäravinteiden aloittamisen jälkeen. Kun proteiinilisäravinteet lopetettiin, myös akne hellitti. Näillä kehonrakentajilla akne painottui erityisesti selkään”, Kyrklund kertoo.

Kyrklundin mukaan proteiinilisien käyttöä ei kuitenkaan ole välttämätöntä lopettaa.

”Kyse on itselle sopivan valmisteen löytämisestä sekä muiden aknea pahentavien tekijöiden eliminoimisesta.”

Hikoilu ja hautominen lisäävät aknen riskiä

Toinen tekijä, joka saattaa altistaa aknelle urheilijoilla, on hikoilu ja hautominen, mikä voi parantaa bakteerien kasvuedellytyksiä. Finnejä muodostuukin usein varusteiden alle. Tällä aknen muodolla on oma nimensä, acne mechanica. Kyrklundin mukaan acne mechanica hoituu kiinnittämällä huomiota varusteiden puhtauteen ja ne kannattaa pestä treenin jälkeen. Lisäksi on parempi, että ihoa vasten olisi aina kangas, eikä esimerkiksi muovi. Ihotautilääkäriltä saa vinkkejä myös paikallishoitoihin.

”Teknisillä, hengittävillä kankailla voi myös helpottaa hautuvien ihoalueiden aknetilannetta. Suihkussa kannattaa käydä aina treenin jälkeen, mutta ihoa ei kannata kuivattaa liikaa. Lisäksi ihotautilääkäri voi määrätä akneen lääkehoitoja, joissa huomioidaan nuoren urheilijan yksilöllinen tilanne, doping-säännökset sekä treenit esimerkiksi voimakkaassa auringonpaisteessa”, Kyrklund kertoo.

Stressi on yhteydessä akneen

Urheiluun ja kovaan treeniin liittyy usein kehon stressitila. Myös kilpailutilanne aiheuttaa ylimääräistä jännitystä ja stressiä. Stressi vaikuttaa kehon hormonitasoihin ja sen tiedetään olevan yhteydessä myös akneen.

”Stressiä on vaikea ehkäistä kaikilta osin, mutta olennaista on pitää huolta riittävästä levosta, ravinnosta ja palautumisesta. Stressi näkyy herkästi myös iholla”, Kyrklund sanoo.

Ihosairaalan asiantuntijat ovat aknen hoidon erikoisosaajia ja hoitavat haastavatkin tapaukset vuosien kokemuksella.
Aknen hoito ihotautilääkärillä »

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min