Allergiatestaus - koivu- ja heinäallergia voidaan siedättää

Allergiakausi tekee elämästä tukalaa – ihotautilääkäri kertoo, miten selvitä siitepölyn keskellä

Silmiä punoittaa, nenä on tukossa ja kaiken lisäksi aivastuttaa. Allergiakausi on juuri nyt pahimmillaan ja hyvät neuvot tarpeen. Niitä tarjoaa ihotautien erikoislääkäri Carl Kyrklund.
Varaa aika allergiaklinikalle >

Allergiakausi on hyvässä vauhdissa ja juuri nyt allergikkojen elämää hankaloittaa koivu. Kevät on ollut koivuille hyvä ja koivunorkkojen määrään perustuvan arvion mukaan koivun siitepölyä on ilmassa enemmän kuin vuosiin.

“Pahin koivukausi sijoittuu toukokuulle ja herkimmät saavat oireita hyvissä ajoin. Allergikkojen kannattaakin varautua mahdollisuuksien mukaan jo edeltävästi ja aloittaa avaavien nenäsumutteiden käyttö jo ennen pahimpia allergiaviikkoja”, kertoo ihotautien erikoislääkäri Carl Kyrklund.

Koivun jälkeen Suomen kesässä alkaa heinän kukinta ja loppukesästä siitepölyään levittää pujo.

Sopivien allergialääkkeiden löytäminen helpottaa oloa

Akuutteihin allergiaoireisiin on olemassa laaja kirjo erilaisia lääkkeitä ja itselle oikean yhdistelmän löytämiseksi Kyrklund kehottaa kääntymään asiantuntijan puoleen.

“Erityisen paha allergiakausi voi aiheuttaa oireita sellaisillekin, joilla niitä ei aiemmin juuri ole ollut. Allergialääkitys kannattaa päivittää vastaamaan oireita ihotautien ja allergologian erikoislääkärin vastaanotolla: täsmähoidot silmäoireille, nenäsumutteet, allergiatabletit ja astmalääkkeet ovat näistä tyypillisimpiä”, Kyrklund luettelee.

“Itselle hyviksi havaittujen allergialääkkeiden käyttöä ainakin kannattaa jatkaa. Oireita helpottavien lääkesuositusten lisäksi voidaan suorittaa allergiatestit ja siten varmistua allergian aiheuttajasta. Tieto helpottaa oikea-aikaista valmistautumista allergiakauteen sekä oikeiden lääkkeiden valintaa”, hän lisää.

Siedätyshoidoista pitkän aikavälin ratkaisu allergiaan

Siedätyshoidot ovat pitkän aikavälin ratkaisu, joita Suomessa hyödynnetään muita Pohjoismaita huomattavasti vähemmän. Heinäsiedätykseen on jo kehitetty kielenalustabletti ja koivuallergikot saavat omansa markkinoille näillä näkymin ensi vuonna. Hoidot kestävät tyypillisesti kolme vuotta. Oireet helpottuvat jo ensimmäisen vuoden aikana ja siedätyksen avulla allergiasta voi päästä lopullisesti eroon. Ihosairaalassa ottaa vastaan myös siedätyksiin erikoistunut keuhkolääkäri Paula Pallasaho
Varaa aika allergiaklinikalle >