Yläluomileikkaus eli blepharoplastia auttaa raskaisiin yläluomiin

Yläluomileikkaus tuo helpotusta raskaisiin silmäluomiin

Raskaat ja roikkuvat yläluomet ovat ongelma, josta voi aiheutua monenlaista vaivaa esteettisestä haitasta päänsärkyihin ja ihotulehduksiin. Ongelma ratkeaa yksinkertaisella toimenpiteellä, blefaroplastialla.
Varaa aika yläluomikonsultaatioon >

Yläluomileikkaus eli blefaroplastia tehdään silloin, kun yläluomissa on ihoylimäärää, joka painaa ripsiä haitaten potilasta. Plastiikkakirurgi Kai Lassilan mukaan leikkaukselle on useita perusteita.

“Yleisimmin leikkaus tehdään, kun potilas kokee raskaat luomet jatkuvana haittana. Luomien ihoylimäärä aiheuttaa usein lihasjännityksiä, väsymystä ja päänsärkyjä, kun kulmia joutuu jatkuvasti nostelemaan. Joskus haitta on enemmän esteettinen; luomet häiritsevät ja saavat näyttämään väsyneeltä, joten kohotuksella haetaan pirteämpää ilmettä”, Lassila kertoo.

Paitsi esteettistä myös sairaudenhoitoa

Joskus ihoa on niin paljon, että luomet rajoittavat näkökenttää roikkuen silmäkulmassa näköesteenä. Tällöin kyseessä on sairaudenhoito.

“Näkökenttää rajoittavissa tapauksissa leikkaus kuuluu sairaudenhoidon piiriin, siitä ei makseta arvonlisäveroa ja potilas saa siitä myös Kela-korvauksen.Tälle on asetettu tietyt rajat ja arviointi tehdään toimenpidettä edeltävällä käynnillä tapauskohtaisesti”, Lassila selittää.

Milloin harkita yläluomileikkausta:

1)  Silmäluomet tuntuvat painavilta
2) Löysä iho pienentää näkökenttää
3) Tuntuu, että joudut jatkuvasti nostelemaan kulmiasi
4) Luomissasi on turvotusta
5) Ylimääräinen iho peittää yläluomesi poimun

Yläluomia leikataan sekä miehiltä että naisilta

Yläluomileikkaus on nopea ja turvallinen toimenpide, jota tehdään tarpeen mukaan ikään ja sukupuoleen katsomatta. Se onkin yleisin miehille tehtävä plastiikkakirurginen toimenpide.

“Suurimmaksi osaksi potilaat ovat yli 45-vuotiaita, mutta on paljon nuorempiakin, joille toimenpide on tarpeen. Raskaisiin yläluomiin voi esimerkiksi olla taipumusta suvussa, jolloin leikkaus voi olla ajankohtainen huomattavasti aiemmin. Toimenpiteessä käy aivan tavallisia ihmisiä, sekä miehiä että naisia”, Lassila kertoo.

Konsultaation kautta toimenpiteeseen

Ennen toimenpidettä plastiikkakirurgi tapaa potilaan ja keskustelee leikkauksen tarpeesta. Tämän jälkeen varataan aika itse toimenpiteeseen. Leikkaus kestää tapauksesta riippuen vajaan tunnin, minkä jälkeen lepäillään hetki ennen kotiin palaamista. Toipuminen tapahtuu noin 1-2 viikossa ja siihen liittyvä kipu on lievää. Arvet vaalenevat ja jäävät hyvin piiloon yläluomien poimuihin.
Varaa aika yläluomikonsultaatioon >