TCA-kuorinta

Aknearvet hoituvat tehokkaimmin kuorinnan ja laserin yhdistelmällä

Aknepotilaista jopa 55 %:lle jää aknen jäljiltä näkyviä arpia, jotka voivat häiritä elämää myös aknen rauhoittumisen jälkeen.
Varaa aika aknearpien hoitoon »

Akne ei häiritse pelkästään aktiivisen vaiheen aikana, vaan hyvin usein tuloksena on näkyviä arpia, joita halutaan häivyttää.

Tasoita ja heleytä ihoa kemiallisella kuorinnalla

Ihotautilääkäri Leena Ackermann on erikoistunut kosmeettisiin hoitoihin. Aknearpien hoitoon soveltuu hänen mukaansa hyvin TCA-kuorinta, joka tehdään trikloorietikkahappoa käyttäen.

“TCA-kuorinnassa arpia tasoitetaan syövyttämällä ihoa hallitusti oikeaan syvyyteen saakka. Hoito aiheuttaa voimakkaan punoituksen ja ihon kuoriutuminen alkaa muutaman päivän sisällä. Tuloksena on heleämpi ja tasaisempi iho. TCA-kuorinta on myös tehokas anti-aging-hoito”, Ackermann kertoo.

TCA-kuorinta tasoittaa kasvojen ihon aknearpia

Hoito voidaan jakaa karkeasti kolmeen vaiheeseen: Aluksi iho puhdistetaan huolellisesti, jonka jälkeen syvimpien arpien pohjalle laitetaan pistemäisesti laimentamatonta TCA:ta. Sen jälkeen 18-prosenttista TCA- liuosta levitetään paksulla pumpulipuikolla koko kasvojen alueelle useita kerroksia.

“Iholla tuntuu melko nopeasti kihelmöintiä ja polttelua ja kun iho alkaa punoittaa ja sille ilmestyy vaaleaa frostia, ollaan oikealla syvyydellä”, Ackermann sanoo.

Hoito päätetään kylmillä kääreillä, joihin on imeytetty hapon neutralisoivaa ainetta. Iho punoittaa hoidon jälkeen voimakkaasti ja kuoriutuminen alkaa parin päivän kuluessa. Kylmien kääreiden jälkeen ihoa rauhoitellaan kosteusvoiteella.

“Jälkihoidossa on olennaista malttaa olla nyppimättä kuoriutuvaa ihoa, jotta vältetään tulehdukset. Hoidon jälkeen aurinkosuojauksesta on pidettävä huolta kuukauden ajan ja ihoa tulee myös kosteuttaa riittävästi sopivalla kosteus- tai perusvoiteella. Iho on toipunut kuorinnasta yleensä jo viikon kuluttua hoidosta”, Ackermann ohjeistaa.

Jo yksikin hoito tasoittaa aknearpia, mutta paras hoitotulos saavutetaan yleensä sarjahoidolla. Hoito sopii kasvojen alueen aknearpien hoitamiseen, mutta selän ja decoltealueen arpia sillä ei voi hoitaa.

Fraktioidun laserin ja kemiallisen kuorinnan yhdistelmä on paras hoito aknearpiin

Arpien hiontaa voidaan tehdä myös fraktioidun hiilidioksidilaserin avulla. Ackermannin mukaan optimaalinen hoitotulos voi vaatia useamman hoitokerran, kun käytetään TCA-kuorintaa. Fraktioidun hiilidioksidilaserin kanssa tilanne on sama ja usein paras hoitotulos saadaan yhdistämällä molempia hoitoja.

Kumpikin hoito perustuu arpien reunojen tasoittamiseen, toisessa niitä hiotaan laserilla, toisessa taas hoidetaan hallitusti hapon avulla. Molemmilla on myös ihoa kiinteyttävä vaikutus ja niitä yhdistelemällä saadaan potilaan tarpeeseen räätälöityä oikeanlainen ja tehokas hoito”, Ackermann päättää.

Ihosairaala on erikoistunut aknearpien hoitoon

Ihosairaalan asiantuntijoista  TCA-kuorintoja tekee Leena Ackermann ja fraktioituja laserhoitoja mm. Mari Grönroos. TCA-kuorintaan varataan tupla-aika eli 2 x 20 min vastaanottoaikaa. Fraktioiduissa laserhoidoissa lääkärin on nähtävä iho etukäteen ja hoito alkaakin 20 min vastaanottoajalla tehtävällä konsultaatiolla.
Aknearpien hoito Ihosairaalassa »

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min