Aknen hoitotulosta pidetään yllä hygienialla ja paikallishoidoin

Ylläpidä aknen hoitotulosta perushygienialla ja paikallishoidoilla

Akne on viimein saatu hallintaan tilanteeseen sopivalla lääkehoidolla. Onko asia hoidettu lopullisesti? Miten voi olla varma siitä, ettei akne palaa?
Varaa aika akneklinikalle »

Kun akne on saatu lääkkeillä hallintaan, on hyvä kiinnittää huomiota ihon jälkihoitoon. Ihotautien erikoislääkäri Liisa-Lotta Kiiskin mukaan akne pidetään loitolla huolehtimalla perushygieniasta ja käyttämällä tarvittaessa täydentäviä paikallishoitoja.

“Akne hellittää luonnostaankin iän myötä ja hoitotulos säilyy yleensä hyvin pitämällä huolta perushygieniasta. Kasvojen vesipesu riittää hyvin. Toki on olemassa myös akneiholle suunnattuja tuotteita, joista voi olla apua”, Kiiski sanoo.

Ylläpitohoito on usein aknen varsinaista hoitoa kevyempää

Aknen osoittaessa ärhentelyn merkkejä voi perus ihonhoitoa tukemaan käyttää aknen paikallishoitoja. Näitä, joita ovat esimerkiksi retinoidit, atselaiinihappo ja bentsoyyliperoksidi. Paikallisantibiootteja ei ylläpitohoitoon yleensä suositella.

“Erilaiset paikallishoidot ja niiden yhdistelmät toimivat hyvin aknen ylläpitohoitoina. Usein riittää, että lääkevoiteita käytetään harvakseltaan tai jaksoittain. Hoidon ei siis tarvitse olla niin intensiivistä. Joillain naispuolisilla potilailla myös yhdistelmäehkäisypilleri toimii hyvin ihon kunnon ylläpitäjänä”, Kiiski kertoo.

Parantunut akne voi uusiutua aikuisiällä

Ylläpitohoidosta huolimatta akne voi myös uusiutua. Usein aknen palaaminen liittyy hormonaalisiin muutoksiin.

“Suurimmalla osalla akne paranee kokonaan hoitojen avulla ja teini-iän hellittäessä. Akne voi kuitenkin myös uusiutua myöhemmin aikuisiällä hormonaalisten muutosten takia. Tyypillinen tapaus on noin 30-vuotias nainen, joka on lopettanut ehkäisypillerien käytön”, Kiiski kertoo.

Uusiutuvan aknen tapauksessa peruste hakeutua lääkärille on sama kuin aknessa yleensäkin: jos akne häiritsee elämää, se kannattaa hoitaa. Ihotautilääkärin omaan tilanteeseen löytyy sopiva ja tehokas hoito.
Aknen hoito ihotautilääkärillä »