Atooppinen ihottuma vaatii jatkuvaa hoitoa

Mikä on atooppinen ihottuma ja kenelle se puhkeaa?

Atooppinen ihottuma on Suomen yleisimpiä ihosairauksia, josta kärsii jopa 25-30 % väestöstä jossain vaiheessa elämää. Mitä atooppinen ihottuma on ja kenelle se voi puhjeta?
Varaa aika ihotautilääkärin vastaanotolle >

Atooppinen ihottuma on monimuotoinen ja krooninen ihosairaus, jonka syntyyn vaikuttavat useat tekijät. Taipumus atooppiseen ihottumaan on perinnöllinen, mutta sen puhkeamiseen vaikuttavat myös esimerkiksi ympäristö- ja stressitekijät.

“Atooppisen ihottuman tautimekanismi on monimutkainen, eikä sille löydy yhtä selittävää tekijää. Se voi puhjeta oikeastaan missä elämänvaiheessa tahansa, mutta yleisimmin ihottuma ilmaantuu pienillä vauvolla. Seuraava selkeä altistusvaihe on murrosiässä, mutta se voi puhjeta myös aikuisiällä tai harvinaisemmissa tapauksissa ihan vanhuusiälläkin”, kertoo ihotautilääkäri Outi-Maria Kekki.

Atoopikon iho on rakenteeltaan erilainen

Vaikka atooppiselle ihottumalle ei ole yksiselitteistä syytä, kuuluu siihen keskeisenä osana ihon heikentynyt läpäisyeste, mikä aiheuttaa ihon kuivumista.

“Atoopikon ihon rakenne on hauraampi ja herkempi kuin normaalissa ihossa. Iho kuivuu ja kutisee herkästi. Tästä syntyy helposti ikävä noidankehä: kun iho kutisee, sitä raapii, raapiessa iho rikkoontuu ja rikkoontunut iho puolestaan tulehtuu herkästi ja kutisee entistä enemmän”, Kekki kertoo.

Aktiiviseen ihottumavaiheeseen liittyy ihon pintakerroksen tulehdus eli inflammaatio, jota pyritään hillitsemään erilaisin hoidoin.

Atooppisen ihottuman oireet vaihtelevat iän mukaan

Atooppista ihottumaa on monen tasoista lievästä keskivaikeaan ja vaikeaan ja sen tyypilliset esiintymispaikat vaihtelevat iän mukaan. Lievimmillään kyse on kuivasta ihosta, joka kenties äityy ihottumaksi hyvin rajoitetuilla alueilla ja esimerkiksi vain talviaikaan. Pahimmillaan ihottuma on jatkuvaa ja iho punoittaa, hilseilee, on näppyläistä ja tulee kutinan vuoksi raavituksi usein rikki.

“Ikä vaikuttaa ihottuman esiintymiseen. Vauvoilla sitä esiintyy usein kasvojen, pään ja vartalon alueella, pikkulapsilla taipeissa, koululaisilla esimerkiksi takareisissä, ja aikuisilla ylävartalolla. Kaikille ikävaiheille tyypillisiä esiintymispaikkoja ovat kasvot, silmäluomet, kaula ja kädet”, Kekki sanoo.

Hoidoilla voidaan hallita atooppista ihottumaa

Atooppinen ihottuma on krooninen ihosairaus, jota ei toistaiseksi osata parantaa. Sen hoitoon on kuitenkin laaja valikoima hoitoja, joilla ihottuma saadaan hallintaan ja voidaan vaikuttaa potilaan elämänlaatuun.

“Perushoitona tapauksissa puhutaan ihon säännöllisestä rasvaamisesta, mutta aktiivisen tulehduksen aikana voidaan käyttää kortisoneja, ihottumakausien välillä harvennettuja estohoitoja ja vaikeimmissa tapauksissa sisäisiä lääkkeitä”, Kekki luettele.

Sairauden ymmärtäminen on potilaalle tärkeää, sillä jatkuva ihosta huolehtiminen vaativat jaksamista ja oikeanlaista asennoitumista.

“Atooppiselle ihottumalle ei kannata antautua, vaan keinoja on ja se saadaan kyllä hallintaan. Apua löytyy, kun sitä vain hakee”, Kekki kannustaa.

Varaa aika ihotautilääkärin vastaanotolle >