Luomen poisto - näin lievität toimenpidejännitystä

Jännittääkö luomen poisto? Ihotautilääkäri neuvoo, miten lievität toimenpidejännitystä

Luomen poisto on ihotautilääkärille arkipäivää. Muille se on harvinaisempi toimenpide, joka voi aiheuttaa jännitystä. Ihotautilääkäri Carl Kyrklund neuvoo, miten valmistaudut toimenpiteeseen ja lievität hermostuneisuutta.
Varaa aika luomen poistoon>

Lääkärissä käynti ja erityisesti toimenpiteet herättävät helposti jännitystä. Tilanne on on harvinainen, erikoinen ja monelle täysin uusi. Ihotautilääkäri Carl Kyrklundin mukaan potilaat usein nolostelevat sitä, että toimenpide pelottaa tai jännittää, mutta turhaan.

“On aivan luonnollista jännittää ennen toimenpidettä, eikä lääkäri katso sitä pahalla. Se on täysin ok ja ymmärrettävää”, Kyrklund sanoo.

Odotusvaihe on yleensä vaikein

Ikäviä asioita on helppo lykätä tulevaisuuteen ja jättää hoitamatta. Toimenpidejännityksen kannalta parasta on kuitenkin hoitaa se mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä.

“Odotusvaihe on ehdottomasti raastavin ja omassa mielessä pyöritellen asiat saavat entistä suuremmat mittasuhteet. Usein toimenpide itsessään on miellyttävämpi kokemus, kun mielikuvissa ajattelee. Monesti potilaat ihmettelevätkin, että nytkö se luomi on jo poissa”, Kyrklund kertoo.

Jännityksestä kannattaa kertoa luomenpoiston yhteydessä

Jos ajatus luomen poistosta aiheuttaa hermostuneisuutta, kannattaa asiasta kertoa lääkärille ja jännitys voidaan huomioida toimenpiteen aikana.

“Usein toimenpiteen aikana esimerkiksi kuunnellaan musiikkia, mikä tutkitusti rauhoittaa potilasta. Ihmiset ovat erilaisia: toiset toivovat, että lääkäri selostaa mahdollisimman tarkasti, mitä on tehdään seuraavaksi, mutta toiset haluavat jutella kaikesta muusta paitsi itse toimenpiteestä. Tällaisia toiveita saa ja kannattaa esittää”, Kyrklund ohjeistaa.

“Jos esimerkiksi aiemmin tehdyissä on tapahtunut jotakin epämiellyttävää, kannattaa siitä ehdottomasti mainita, niin asiaan voidaan kiinnittää erityistä huomiota”, hän lisää.

Lääkärin kokemus lievittää hermostuneisuutta

Lääkäreiden suuntautumisessa on eroja myös erikoisalojen sisällä. Kyrklundin mukana hyvä tapa lievittää toimenpidejännitystä onkin valita lääkäri, joka on mahdollisimman kokenut juuri kyseisen toimenpiteen suhteen.

“Kokemuksen myötä toimenpiteet nimittäin nopeutuvat lähes aina, ja toivon mukaan osa potilaan huolista hälvenee kun tietää olevansa hyvissä käsissä”, Kyrklund vinkkaa.
Varaa aika luomenpoistoon>