Ett allergitest är ett enkelt sätt att kolla vad som förorsakar allergin

Många besväras av allergier, men ibland kan det vara svårt att veta vad som egentligen förorsakar symptomen. Med enkla allergitest kan man få reda på vad som förorsakar allergin, och när man vet orsaken är det lättare att undvika eller alternativt hitta en lämplig läkemedels- eller immunterapibehandling.

Boka tid till allergitester >

Allergi är en allmän benämning på ett tillstånd där kroppens försvarssystem reagerar alltför kraftigt på en yttre retning. Det kan vara fråga om ett ämne som kommit i kontakt med huden eller exempelvis pollen som kommit in i luftvägarna. Läs mer om allergier.

Förmånliga tester för de allergener du vill testa

På Hudsjukhuset finns ett brett urval av allergiundersökningar, med vilka du kan reda ut vad som förorsakar allergin. En allergidiagnos gör det lättare att välja rätt läkemedel och vid pollenallergi att i rätt tid förbereda sig för allergisäsongen. Våra experter hjälper också med immunterapibehandlingar, som ger en bestående lättnad mot allergier.
Allergierna undersöks genom blodprov, och då behöver du inte ta en paus i allergimedicineringen. Hos oss kan du testa dig utan läkarremisser och resultaten från allergitesterna skickar vi hem till dig per post.
Boka tid till allergitester >

Allergiatutkimus Hinta Alennus
1 allergeeni (S -IgE) 53,92 € -
2 allergeeniä (S -IgE) 102,84 € -5 €
3 allergeeniä (S -IgE) 146,76 € -15 €
4 allergeeniä (S -IgE) 185,68€ -30 €
5 allergeeniä (S -IgE) 224,60 € -45 €
Seuraavat allergeenit (S -IgE) + 38.92 € / kpl -15 €/kpl
Allergiaryhmät (S -Ige-Sse) 65,64€

Allergiaryhmät (S -Ige-Sse) 58,64€ (muun tutkimuksen yhteydessä)

-7 €

Perusseulonta ja erittely yleisimmille allergeeneille (S -Ige-Pse) 162.92 € -

Allergigrupper (S-IgE Ss och S-IgE Sse) i samband med annan allergiundersökning 45 € (norm. 47-53€).

Livsmedelsallergier lönar det sig inte att testa i onödan

Observera att man rekommenderar att inte testa livsmedelsallergier, ifall du inte har en remiss, eftersom testerna inte nödvändigtvis avslöjar hela sanningen. Testerna kan visa förhöjda värden, trots att det inte uppstår några allergiska reaktioner eller exempelvis tvärtom på grund av korsallergier. Vid utredning av livsmedelsallergier lönar det sig att lita på de symptom som man själv känner och vid behov anlita en expert.
Däremot kan pollen-, djur-och andra allergier utredas med allergitester. Vid läkemedels- och immunterapibehandlingar hjälper våra specialläkare inom hudsjukdomar och allergologi samt vid luftvägssymptom och pollenallergier våra lungläkare.
Boka tid till våra allergitester >