Siedätys on tehokas hoito allergiaan

Allergian siedätyshoito on alikäytetty hoitomuoto Suomessa

Kielenalustabletit ovat tehneet siedätyshoidosta helppoa ja vaikutus allergiaan on pysyvä. Silti Suomessa siedätetään allergikoista vain murto-osa.
Varaa aika keuhkolääkärin vastaanotolle >

Allergiat ja astma ovat Suomessa todellisia kansantauteja ja niistä kärsiviä on maassamme noin kaksi miljoonaa. Pelkästään koivuallergia on joka kuudennella, mikä tarkoittaa vajaata miljoonaa koivuallergikkoa. Silti siedätyspotilaita oli Suomessa vuonna 2016 ainoastaan 4766.

Suomi onkin selkeästi muita Pohjoismaita jäljessä siedätyshoitopotilaiden määrällä mitattuna. Vuoden 2016 lukuja tarkastellessa Ruotsissa siedätyspotilaiden lukumäärä oli 14601, Tanskassa 12135 ja Norjassakin 13775. Luvut ovat Suomeen verraten siis lähes kolminkertaiset.

Allergian siedätyshoito kielenalustabletilla on vaivatonta

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Paula Pallasaho on siedätyshoitojen asiantuntija, jonka mukaan astmaatikot ja allergikot ovat Suomessa melko usein alihoidettuja. Siedätys on yksi osa-alue, jolle hän toivoo parannusta.

“Siedätys on Suomessa alikäytetty hoitokeino, jota kannattaa ehdottomasti harkita, mikäli säännöllinen allergialääkitys ei auta riittävästi. Kielenalustabletit ovat tehneet siedätyksestä hyvin yksinkertaista. Hoito kestää yleensä kolme vuotta ja oireet alkavat hellittää jo ensimmäisen vuoden aikana”, Pallasaho kertoo.

Tablettimuotoinen siedätys löytyy jo heinä- ja pölypunkkiallergiaan – koivua siedätetään toistaiseksi pääosin pistoksilla sekä kielenalusliuoksilla. Koivuallergikot saavat siedätystabletin markkinoille seuraavien vuosien aikana.

“Koivuallergia on meillä niin yleinen, että uskon tulevan siedätystabletin suosioon. Se tulee muuttamaan koivuallergian hoitoa ratkaisevasti. Siedätys helpottuu ja siitä tulee potilaalle oikeasti vaivatonta”, Pallasaho ennakoi.

Allergian siedätyshoito Ihosairaalassa

Ihosairaalassa tehdään tällä hetkellä siedätyksiä kielenalustabletein ja -liuoksin. Esimerkiksi pölypunkki- ja heinäallergikoille löytyy omat valmisteensa. Ennen siedätyksen aloittamista allergian aiheuttaja selvitetään lääkärin vastaanotolla ja tarvittaessa laboratoriotutkimuksin.
Siedätyksissä ja hengitysteiden allergiaoireissa palvelevat keuhkolääkärimme. Muissa allergiatapauksissa kannattaa kääntyä allergioihin erikoistuneiden ihotautilääkäreidemme puoleen.
Varaa aika keuhkolääkärin vastaanotolle >