Testa pollenallergier för priset 53€

Det lönar sig att i tid förbereda sig för allergisäsongen. Gör förberedelser i tid och du slipper nysningar, kliande ögon och tilltäppthet. Den första fasen i behandlingen av allergi är att identifiera vad som orsakar den. Inför allergisäsongen erbjuder vi de vanligaste allergiundersökningar av pollengrupper utan läkarremiss för priset 53 euro/st. och ett andra test för 45 euro/st.
Boka tid till allergitest >

Bland pollengrupperna kan du välja mellan två alternativ, med vilka du klarlägger vad som förorsakar den eventuella allergin. En allergidiagnos gör det lättare att välja rätt läkemedel och att i rätt tid förbereda sig för allergisäsongen. Allergier undersöks genom blodprov, och då behöver du inte ta en paus med allergimedicineringen. Resultaten skickas hem per post.

Gräsallergi

Gräsallergi testas genom blodprov, i vilket ingår de vanligaste orsakerna till gräsallergi, såsom timotej, engelskt rajgräs, hundäxing, ängsgröe och ängssvingel. Gräsallergisäsongen är i Finland som värst i juni-juli och fortsätter ända till slutet av augusti.
Gräsallergi kan enkelt behandlas med immunterapi i tablettform. Med den kan du bestående slippa allergisymptomen.

Pollenallergi mot träd

Pollenallergi mot träd testas med ett blodprov i vilket ingår ek, björk, al, vide och hasselbuske. Träden blommar vid olika tidpunkter och allergisäsongen kan börja då alen blommar i mars-april, varefter björken står i tur. Då man vet vad som förorsakar allergin är det enklare att tajma medicineringen och det är lättare att få läkemedelsrecept.
[hinnasto_taulu id=’1809′]
Hudsjukhuset har också ett brett urval av andra allergiundersökningar, med vilka våra allergiexperter kan reda ut vad som förorsakar allergin. Hos oss kan du testa dig utan läkarremiss och resultaten från allergitesterna sänder vi hem till dig med post. Mer information om undersökningarna får du via vår kundservice 010 4192000 eller genom att boka en tid till en allergolog. Till testerna kan du också komma utan tidsbokning.
Boka tid till allergitest >