Paikallishoidot ovat välttämätön osa aknen hoitoa

Akne esiintyy iholla näppylöinä ja punoituksena, joten on luonnollista hoitaa sitä paikallisesti niiltä alueilta, joilla aknea esiintyy. Ihon paikallishoito vaatii kuitenkin aikaa ja kärsivällisyyttä, sillä  tulokset eivät ole välittömiä, kertoo ihotautien erikoislääkäri Johanna Förster.
Varaa aika akneklinikalle »

Paikallishoidot ovat erilaisia voiteita ja liuoksia, joita levitetään suoraan aknealueille. Usein käytettyjä paikallishoitoja ovat esimerkiksi paikalliset A-vitamiinipohjaiset valmisteet eli retinoidit, paikalliset antibiootit kuten klindamysiini, bentsoyyliperoksidi, atsealiinihappo sekä näiden erilaiset yhdistelmävalmisteet.

Toimiva aknen hoito riippuu potilaan tilanteesta

Ihotautilääkäri Johanna Försterin mukaan paikallishoito soveltuu erityisen hyvin kasvojen aknen hoitoon ja silloin, kun kyse on pinnallisesta aknesta sekä ylläpitohoitona aknen uusiutumista estämään.

“Paikallishoitoja ja niiden yhdistelmiä on useita ja niistä valitaan potilaalle sopiva akne- ja ihotyypin mukaan. Paikallishoitovalmisteiden välillä on eroa valmisteiden ärsyttävyydessä ja usein joudutaan yksilöllisesti etsimään, mikä valmiste kenellekin potilaalle sopii ja toimii parhaiten”, Förster kertoo.

“Tulehdukselliseen akneen auttavat parhaiten klindamysiini ja bentsoyyliperoksidi, komedoihin taas atselaiinihappo ja paikalliset retinoidit, mutta usein lääkkeitä  kannattaa yhdistää tai niiden käytössä vuorotella parhaan hoitovasteen saamiseksi”, hän jatkaa.

Paikallishoidot tukevat muita aknen hoitomuotoja

Paikallishoito on keskeisessä asemassa aknen taltuttamisessa. Paikallishoitovalmisteet sekä niiden erilaiset yhdistelmät auttavat finneihin ja saavat ihon rauhoittumaan. Försterin mukaan säännöllisellä lääkkeellisellä paikallishoidolla voidaan saavuttaa hyvä aknen paraneminen, kunhan löydetään potilaalle sopiva valmiste tai valmisteyhdistelmä.

“Hoitovasteen säilyttäminen vaatii  yleensä paikallishoidon säännöllistä käyttöä ihon parannuttuakin.  Akne alkaa parantua ensimmäisen hoitokuukauden aikana, mutta hyvän hoitotuloksen saavuttaminen vaatii pitkäaikaista säännöllistä hoitoa”, Förster opastaa.

Jos iho ei ala rauhoittua paikallishoitojen avulla, löytyy akneen myös tehokkaampia lääkkeitä.

“Silloin arvioidaan tilanne uudelleen ja siirrytään tarpeen mukaan sisäiseen lääkitykseen tai yhdistetään se paikallishoitoon. Paikallishoidot kuitenkin tukevat myös muita hoitoja ja auttavat saamaan ihon hallintaan nopeammin”, Förster kertoo.
Aknen hoito ihotautilääkärillä »