Mies makaa pihatuolilla

Aurinkokeratoosi ei ole harmiton ihomuutos

Aurinkokeratoosi on yksi lukuisista ihomuutoksista, joita auringon UV- säteily saa aikaan. Sitä muodostuu lähes jokaiselle vaaleaihoisen suomalaisen iholle iän myötä. Miten aurinkokeratoosi eroaa normaalista ihottumasta ja miten sitä hoidetaan?
Varaa aika ihotautilääkärille

Aurinkokeratoosi on yleisin ihomuutos

Aurinkokeratoosia esiintyy paljon, mutta harva tietää sen olevan esiaste okasolusyöpään. Se muodostuu ihmisille auringon UV- säteilyn liiallisen saannin seurauksena, myös solarium ja tupakointi edesauttavat aurinkokeratoosin muodostumista, kuitenkin vain 2-10% aurinkokeratooseista kehittyy okasolusyöväksi.

Yksinään aurinkokeratoosi on vaaraton, eikä se ole suora merkki ihosyövästä. Aurinkokeratoosi tarvitsee muodostumiseen UV-säteilyä, mutta se on lähtöisin ihon okasoluista. Se on tyypillisempi vaaleaihoisilla, mutta voi syntyä, vaikka iho ei olisi koskaan palanut.

Ulkonäöltään aurinkokeratoosi muistuttaa ihottumaa, sillä se on kuiva ja punoittava läiskä, joka voi hilseillä. Jos ihottuma ei lähde kortisonivoiteella paranemaan, on kyse usein aurinkokeratoosista, jolloin ihomuutosta on hyvä mennä näyttämään lääkärille.

Osalla potilaista voi olla vain yksittäinen pieni aurinkokeratoosirupi ja osalla rupia voi esiintyä useita. Aurinkokeratoosit muodostuvat tyypillisesti alueille, jotka ovat paljon auringossa, mm. käsivarsiin, kasvoille ja kaulan alueelle. Korvassa, huulissa tai päälaella olevat aurinkokeratoosit on näytettävä heti lääkärille, sillä niihin syntyvä mahdollinen okasolusyöpä on muita aggressiivisempi ja näin ollen leviää nopeammin.

Miten aurinkokeratoosia hoidetaan?

Pieni osa aurinkokeratooseista paranee itsestään ensimmäisen vuoden sisään. Siitä huolimatta ne kannattaa hoitaa aina heti, etteivät ne ala kehittymään okasolusyöväksi. Ei voi tietää etukäteen, mitkä aurinkokeratoosi-alueet etenevät syöväksi.

Aurinkokeratoosin poistoon on useita hoitoja, joista käytetyimmät ovat kryohoito eli jäädytys ja PDT eli photodynamic therapy -hoito. Jos aurinkokeratooseja on runsaasti siellä täällä iholla, kätevin hoito on usein PDT, joka on eräänlainen valoaktivaatio-hoito. Yhdessä lääkevoiteiden kanssa se tuhoaa vaurioituneet solut.

Yksittäiset aurinkokeratoosit on kätevää jäädyttää typellä. Käsitelty kohta saattaa jäädä muuta ihoa vaaleammaksi. Jäädytys tehdään hyvin paikallisesti, joten se ei estä uuden aurinkokeratoosin muodostumista edellisen viereen.

Muista arvostaa ihoasi

Ihon suojaamista auringolta ei voi koskaan korostaa liikaa, sillä iho muistaa kaiken saamansa UV-säteilyn ja se näkyy viimeistään iän karttuessa. Muista suojata ihosi päivittäin auringolta ja käyttää päähinettä. Aurinkokeratoosin lisäksi kaikki muunlaisetkin haavaumat ja poikkeavat ihomuutokset on syytä tulla näyttämään lääkärille.

Varaa aika ihotautilääkärille