Hiustenlähtö vaivaa niin miehiä kuin naisia

Hiustenlähtöä on monenlaista – ihotautilääkäri kertoo syyt kaljuuntumisen taustalla

Runsas hiustenlähtö on vaiva, joka herättää monessa huolta ja ahdistusta. Ihotautilääkäri Taras Klimenkon mukaan hiustenlähtöä on monentyyppistä ja saatavilla oleviin hoitoihin vaikuttaa syy hiustenlähdön taustalla.
Varaa aika ihotautilääkärin vastaanotolle >

Hiustenlähtö on yleinen vaiva, johon moni etsii ratkaisua. Hiuksissa tapahtuu iän myötä luonnollista harvenemista, kun hiuksen kasvuvaihe lyhenee ja hiukset muuttuvat hennommiksi. Ihotautilääkäri Taras Klimenkon mukaan aina ei kuitenkaan ole kyse ikääntymisen aiheuttamista muutoksista. Runsaan hiustenlähdön taustalla voi olla muita syitä.

“Syyn selvittäminen alkaa tavasta, jolla hiukset harvenevat. Tasainen hiusten harveneminen jaetaan mies- ja naistyyppiseen kaljuuntumiseen, joka ilmenee hiusten harvenemisena, tyypillisesti ohimolta ja päälaelta. Jos taas hiusjuurta ei jää laisinkaan ja päänahan iho on terve, on kyse pälvikaljusta tai toiselta nimeltään autoimmuunialopeciasta”, Klimenko kertoo.

Stressi, perintötekijät vai sairaus?

Hiustenlähtö voi olla geneettistä, mutta Klimenkon mukaan se voi liittyä myös esimerkiksi voimakkaaseen stressiin.

“Voimakas henkinen tai fyysinen stressi voi aiheuttaa hiusten merkittävää harvenemista. Taustalla voi olla esimerkiksi synnytys tai jokin voimakas infektio. Stressi voi harventaa hiukset moneksi vuodeksi, mutta tilanne yleensä normalisoituu, kun stressi helpottaa”, Klimenko selittää.

“Lisäksi monet päänahan ja hiuspohjan sairaudet voivat aiheuttaa hiustenlähtöä. Tällaisia ovat esimerkiksi punahukka, punajäkälä sekä useat muut tulehdukselliset sairaudet sekä harvinaisempi valepälvikalju. Karvatupentulehdusta aiheuttavat sairaudet voivat jopa arpeuttaa päänahkaa”, hän lisää.

Hoitoja on tarjolla rajallisesti

Hiustenlähtöä tutkitaan on tutkittu paljon, sillä aihe koskettaa useita. Vaihtoehdot hoitoon ovat kuitenkin rajalliset.

“Virallisia ohjeistuksia hoidoista on miestyyppiseen kaljuuntumiseen käytettävä finasteridi sekä kaikenlaisen kaljuuntumisen hoitoon liuoksena käytettävä minoksidiili. Internetissä tietenkin liikkuu erilaisia keinoja, kuten teepuuöljy tai erilaiset ravintolisävalmisteet. Näyttö niiden tehosta on kuitenkin vähäistä”, Klimenko pohtii.

Erilaiset hiuspohjan ja päänahan sairauksille on toimivia lääkkeitä, joten niitä voidaan hoitaa tehokkaastikin. Monesti selittämättömän hiustenlähdön hoitaminen on kuitenkin vaikeaa.

“Toimivan ratkaisun löytyminen edellyttää hiustenlähdön syyn selvittämistä, mikä ei aina ole yksinkertaista. Lisäksi perinnölliselle hiustenlähdölle tai autoimmuunialopecian puhkeamiselle ei ole tehtävissä kovinkaan paljon. Näihin kehitellään kyllä lääkkeitä, mutta vielä todistetusti tehokkaita ratkaisuja ei ole näköpiirissä”, Klimenko toteaa.

“Vaihtoehtona lääkehoidoille ovat tietenkin kirurgiset hoitokeinot, kuten hiustensiirrot. Nykytekniikalla niissä hyödynnetään potilaan omaa hiustuppea, joka istutetaan uuteen paikkaan ja hius alkaa kasvaa siinä tavalliseen tapaan”, hän lisää.
Varaa aika ihotautilääkärin vastaanotolle >