Syyliä hoidetaan usein jäädyttämällä, missä apuna toimii kryokannu

Kryohoidolla eroon syylistä – sairaanhoitaja kertoo, miten syylän jäädytys tapahtuu

Syylät ovat pieni, mutta häiritsevä vaiva, josta aiheutuu monenlaista haittaa. Yleensä hoitoon hakeudutaan kivuliaiden tai esteettisesti häiritsevien syylien takia.
Varaa aika syylähoitoon >

Syylät ovat monelle tuttu vaiva, joka voi häiritä elämää monella tavalla. Sen aiheuttaa ihmisen papilloomavirus, jonka tyyppejä tunnetaan toista sataa. Syylähoidot perustuvat syylän poistamiseen tai pienentämiseen sekä kehon oman immuunivasteen aktivointiin syylävirusta kohtaan.

Jäädytys- eli kryohoito on hoidoista tehokkaimpia

Sitkeät syylät hoidetaan yleensä jäädyttämällä. Ihosairaalassa jäädytyshoitoja toteuttavan sairaanhoitaja Tero Lempisen mukaan syylähoitoihin hakeudutaan, kun kotikonstit on testattu, mutta kipeä tai muuten häiritsevä syylä ei ota kadotakseen.

“Monet kokeilevat ensimmäisenä apteekista saatavia syylähoitoja, mutta niissä hoitoaika on usein kuukausia ja teho vaihtelee tapauskohtaisesti. Kryohoito on nopeampi, ja potilastyytyväisyys on tutkimuksissa ollut parempi kuin muissa syylänhoidoissa. Parhaimmillaan apteekkihoidot toimivat hyvin kryohoitoa täydentävänä hoitona”, Lempinen kertoo.

Hoito alkaa tilanteen tutkimisella

Jäädytyshoito on nopea toimenpide, joka kestää kaikkinensa alle vartin. Ensin potilaan tilanne kartoitetaan, minkä jälkeen annetaan hoitoa halutuille alueille.

“Potilaalta kysellään hieman taustatietoja sekä tutkitaan syylät tarkkaan. Syylää yleensä hieman kyretoidaan eli veistetään, jotta saadaan sen ydin esiin kuivuneiden ja kovettuneiden reunojen alta. Jos syylä on hankalassa tai arassa paikassa, kuten limakalvoilla, kynsivalleissa tai kasvoissa, suositellaan että potilas varaa ajan erikoislääkäriltä”, Lempinen kertoo.

Syylät jäädytetään nestemäisellä typellä

Itse hoidossa syylään kohdistetaan nestemäistä typpeä, siis käytännössä jäädytettyä huoneilmaa erityisellä suuttimella. Lempisen mukaan hoito on hyvin siedetty.

“Jäädytys kestää joitakin kymmeniä sekunteja per syylä ja sen aikana voi tuntua pientä kipristelyä ja kylmätuntemusta, mikä on normaalia kun syylää fyysisesti jäädytetään. Samalla kertaa voidaan hoitaa useita syyliä ja hoito kannattaa aloittaa eniten häiritsevistä syylistä”, Lempinen selittää.

Kaikkia syyliä ei välttämättä edes tarvitse hoitaa. Kun yksikin syylä jäädytetään, kehon immuunipuolustus aktivoituu ja muutkin syylät katoavat. Lempisen mukaan jo kertahoito voi riittää pääsemään syylistä eroon.

“Monesti ongelma ratkeaa kerralla, tapauskohtaisesti hoito voidaan toistaa 2-4 viikon välein 2-3 kertaa. Jos syylät vielä kolmannen kerran jälkeen palaavat tai eivät katoa, niin potilas ohjataan erikoislääkärille arvioon.”

Ei tarvetta jälkihoidolle

Kryohoidon jälkihoito on helppoa.

“Saa urheilla, käydä suihkussa, saunassa, uimassa, mitä vain.  Jäädytyskohdan toipuminen on toki yksilöllistä ja hoitoa seuraavana päivänä voi jalassa tuntua pientä kipua ja hoitokohtaan voi tulla rakkula tai pientä turvotusta. Siinä mielessä esimerkiksi jalkapohjan syylää ei kannata hoidattaa juuri maratonia edeltävänä päivänä, vaikka ei sekään kiellettyä ole, jos siltä tuntuu”, Lempinen naurahtaa.
Varaa aika syylähoitoon >

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min