Sukupuolitautitesteihin kannattaa hakeutua matalalla kynnyksellä

Sukupuolitauti voi naamioitua vaikka flunssaksi – tunnista nämä merkit

Sukupuolitautitesteihin kannattaa hakeutua matalalla kynnyksellä, jos on vähänkään epäilystä tartunnasta. Testaaminen on pieni vaiva oman ja läheisten terveyden turvaamiseksi.

Sukupuolitaudilta suojaa kondomin ja suuseksisuojan asianmukainen käyttö. Jos suojaamatonta seksiä on kuitenkin harrastettu ja oireita ilmaantuu, kannattaa testeihin hakeutua välittömästi. Tartunnan löytyessä seksikumppanit tulisi informoida ja ohjata tutkimuksiin, ja vakituinen seksikumppani hoitaa samanaikaisesti.

Vaikka oireita ei olisikaan, testaaminen on oleellista, jos edes epäilee altistumista tartunnalle. Näin vältytään jatkotartuinnoilta. Sukupuolitautien salakavala piirre on, että oireeton levittää tietämättään kannettua taudinaiheuttajaa, ja tartunta paljastuu esimerkiksi vasta, kun kumppani saa oireita.

Klamydia on yleisin sukupuolitauti – ja usein oireeton

Bakteerin aiheuttama klamydia on sukupuolitautitilastojen ehdoton ykkönen. Sitä todettiin vielä vuonna 2020 yli 16 100 suomalaisella. Taudin itämisaika on 1–3 viikkoa. Klamydian oireettomuus edistää sen tehokasta leviämistä. Nopealla reagoinnilla ja hakeutumalla testiin tartuntojen kierre katkaistaan.

Jos oireita ilmenee, ne ovat naisilla tavallisesti kohdunkaulan tulehdus, poikkeava valkovuoto, virtsatessa kirvely ja ylimääräinen verinen tiputteluvuoto. Kohdun limakalvolle levitessä klamydia aiheuttaa mahdollista alavatsakipua ja kuukautisten epäsäännöllisyyttä. Miehillä klamydia voi ilmetä virtsaputken tulehduksena ja lisäkiveksen tulehduksena. Hedelmällisyyden aleneminen on riskinä sekä naisilla että miehillä.

Klamydia voi tarttua suojaamattomassa seksissä, myös suuseksin ja muiden limakalvokontaktien kautta. Klamydiaa esiintyy kuitenkin harvemmin suussa tai nielussa. Hoitona on antibioottikuuri ja taudin toteaminen tapahtuu virtsanäytteestä.

Tippuritartunnat yleistymässä

Tippuri on ollut Suomessa yleistymään päin, mutta kaksi kulunutta koronavuotta painoivat tilastoja alas. Yhteiskunnan jälleen avautuessa suunta voi jälleen kääntyä. Tippuri on edelleen varteenotettava tautiriski.

Tippuria kantavista naisista oireettomia on jopa puolet. Jos oireita kuitenkin esiintyy, ne ovat virtsaamisvaivoja, lisääntynyttä valkovuotoa ja alavatsakipuja. Hoitamattomana tauti voi edetä sisäsynnytintulehdukseksi tai aiheuttaa myöhemmin lapsettomuutta tai kohdunulkoisen raskauden. Miehillä tippuri voi aiheuttaa tihentynyttä virtsaamistarvetta, kirvelyä virtsatessa ja kellertävää vuotoa virtsaputkesta.

Suutartunnoissa tippuri voi oireilla kurkkukipuna ja kirvelynä suussa ja peräsuolitartunnoissa kirvelynä ja limaisena vuotona. Silmään levitessä tippuri aiheuttaa silmän sidekalvon punoitusta ja rähmimistä.

Tippuria hoidetaan antibiooteilla, mutta antibioottiresistenttejä tippurikantoja on alkanut ilmaantua. Senkin vuoksi testaaminen on tärkeää; taudin laaja esiintyvyys väestössä antaa bakteerikannoille tilaisuuden muuntua pahalaatuisemmiksi. Tippuri voidaan todeta virtsanäytteestä tai tartunta-alueelta: virtsaputken suulta, kohdunsuulta, peräsuolesta, nielusta tai silmän sidekalvolta vanupuikkonäytteellä.

Kuppa ei ole kadonnut mihinkään

Kuppa eli syfilis hoituu sekin antibioottien avulla, jos oireet vain tunnistetaan. 3–4 viikkoa tartunnan jälkeen sukupuolielimiin voi kehittyä aristamaton haava, mutta joka kolmannelle taudin ensimmäinen vaihe on oireeton. 6–8 viikon kuluttua tartunnasta voi ilmetä yleisoireita: lämpöilyä pahoinvointia päänsärkyä suurentuneita imurauhasia, lihaskipuja sekä ihottumaa. Vielä myöhemmin tauti voi edetä keskushermostoon tai aiheuttaa vaikeita elin- ja ihomuutoksia.

Lääkäriin kannattaa hakeutua, jos sukuelimissä on haava tai henkilöllä on muita kuppaan viittaavia oireita. Kuppaa hoidetaan penisilliinipistoksilla ja hoidon onnistumista seurataan verinäytteiden kautta. Kuppatartunta todetaan vasta-ainetestillä verestä.

Hiv-tartunta pysyy piilossa pitkään

Noin puolella hiv-tartunnan saaneista on 1‒6 viikon kuluttua tartunnasta ensitaudin oireita, ja nekin naamioituvat tavallisen flunssan kaltaisiksi: kuumetta, kurkkukipua, lihassärkyä ja turvonneet imusolmukkeet.

Jos nämä oireet kestävät 1‒4 viikkoa, ja on aiemmin harrastanut suojaamatonta seksiä, kannattaa miettiä hiv-tartunnan mahdollisuutta. Testaaminen tässä vaiheessa on tärkeää, sillä ensioireiden jälkeen infektio on tavallisesti jopa vuosia oireeton, ja kantaja voi sinä aikana tietämättään tartuttaa lukuisia muita.

Pitkälle edenneen hiv-infektion oireisiin kuuluvat kuumeilu, laihtuminen ja lopulta immuunikadon edesauttamat muut sairaudet.

Vaikka virusta ei voi lääkehoidolla poistaa elimistöstä, pystyy kantaja nykyisellä lääkityksellä elämään varsin normaalia elämää, eikä hiv-tartunta oikein hoidettuna enää vaikuta merkittävästi elinajanodotteeseen. Tartunta todetaan verestä vasta-ainetestillä.

Ihosairaalan sukupuolitautitesteihin pääset nyt kesällä 15.6.–15.8.22 alennetuin hinnoin ja nopeasti;

Laaja 89e (norm. 99e)

Laaja+ 129e (norm. 139e)

Lisänäyte limakalvolta 45e (norm. 50e)

Varaa aika testeihin ilman lähetettä >