Testa om du har getingallergi för 44€

Till sommaren hör getingar och bin. Alltid är inte möten med insekter trevliga och resultatet kan vara ett smärtsamt sting. Om du känner till dina allergier kan du bättre förbereda dig mot sting. Därför erbjuder vid allergitester mot geting- och bigift för priset 44€/st.
Boka tid till en allergitest >

I allmänhet sticker getingar och bin endast då de känner att de är hotade eller om boet är hotat. Mot slutet av sommaren kan brist på näring förorsaka getingarna extra stress, vilket kan göra dem aggressivare än vanligt. Med ett allergitest kan du kontrollera om du är känslig mot geting- eller bistick, och då vet du vad som kan hända om olyckan är framme. I normala fall leder geting- eller bigift endast till en lindrig giftreaktion, där stickstället något sväller upp och rodnar. Men för en allergiker kan situationen var en helt annan.

Den allergiska reaktion som följer av sticket sprider sig ofta till ett stort område och kan då det leda till nässelfeber och symptom i andningsorganen. I värsta fall kan följden bli en anafylaktisk reaktion. Ofta inträffar sticken på sommarstugan eller på en utfärd och i synnerhet allergiska personer borde på förhand förbereda sig mot ett eventuellt stick, om hjälp inte kan fås genast.

Hudsjukhuset tillhandahåller ett brett urval av även andra allergiundersökningar, med vilka våra allergiexperter kan utreda vad som förorsakar allergiska reaktioner. Hos oss får du komma och testa dig utan läkarremisser och resultaten från allergitesterna skickar vi hem till dig. Mer information om undersökningarna ger dig vår kundservice 010 4192000 eller så kan du boka en tid till en allergolog.
Boka tid till en allergitest >

Allergiatutkimus Hinta Alennus
1 allergeeni (S -IgE) 53,92 € -
2 allergeeniä (S -IgE) 102,84 € -5 €