Luomenpoiston 8 vaihetta

Luomenpoiston 8 vaihetta – näin se tapahtuu

Luomenpoisto on yksi yleisimpiä ihotautilääkärin tekemiä toimenpiteitä. Toimenpiteen laajuus riippuu poistettavien luomien määrästä ja laadusta sekä poistoon käytettävästä menetelmästä. Vaikka vaiheita on useita, toimenpide on silti sujuva ja usein potilaat yllättyvät siitä, miten kevyt toimenpide olikaan.
Varaa aika luomenpoistoon>

1. Suunnittelu

Luomenpoisto alkaa suunnittelusta. Luomet on ensin tutkittava tarkkaan, jotta tiedetään, minkä tyyppisestä ihomuutoksesta on kyse. Tässä ihotautilääkärin apuna toimii dermatoskooppi. Luomen ominaisuudet, lääkärin harkinta ja potilaan toiveet määrittävät poistomenetelmän: luomia voidaan poistaa kyretoimalla, leikkaamalla, jäädyttämällä tai laseroimalla. Kun päätös on tehty, voidaan siirtyä toimenpidehuoneeseen.

2. Puhdistus

Hygienia on ensisijaisen tärkeää jokaisessa toimenpiteessä, niin myös luomenpoistossa. Poistettavan luomen alueen iho puhdistetaan huolellisesti pyyhkimällä se desinfiointiaineella ennen toimenpidettä, jotta infektion riski olisi minimaalinen.

3. Puudutus

Luomenpoistossa käytetään useimmiten paikallista pistospuudutusta. Toisin kuin johtopuudutuksessa, iho puutuu välittömästi ja toimenpide on valmis alkamaan. Puudutusneulan nipistyksen jälkeen toimenpide ei satu. Potilas voi kuitenkin tuntea, että iholla tehdään jotain. Tunne voi olla esimerkiksi pientä painetta lääkärin operoidessa tai kiristystä sulkemisvaiheessa.

Puudutteita on erilaisia, mutta valtaosin käytetään sekoitetta, joka sisältää puudutetta ja adrenaliinia. Poikkeuksena ovat kärkijäsenet, joiden puudutuksessa ei aina käytetä adrenaliinia.

4. Viilto

Viillolla on suuri merkitys luomenpoiston esteettiseen lopputulokseen. Viilto suunnitellaan usein ihojuonteiden myötäisesti, jolloin arpi ei kiristä, iho näyttää luonnolliselta ja haava paranee hyvin.

Viillon suunnittelulla pyritään välttämään ihon ylimääräistä kireyttä jos suinkin mahdollista. Joskus voidaan käyttää siirteitä tai kielekkeitä, jos tuntuu, että haava kiristää liikaa. Kieleke tarkoittaa, että ihoa venytetään tai käännetään muualta, jotta poistettu ihoalue saadaan peittoon.

5 .Ligeeraus

Ligeeraus on tärkeä vaihe toimenpidettä ja tarkoittaa vuodon tyrehdyttämistä. Tavallisin menetelmä tähän on diatermialaite, jolla verisuonet poltetaan niin etteivät ne vuoda. Tietyissä tilanteissa voidaan käyttää muita menetelmiä ja jotkut suonet voidaan sulkea esimerkiksi sulavalla ompeleella. Lasertoimenpiteissä vuoto-ongelmaa ei ole, sillä lasersäde usein polttaa suonet umpeen toimenpiteen yhteydessä.

6. Sisäiset ompeleet

Kun luomi on poistettu ja vuoro tyrehdytetty, on aika sulkea haava. Monilla alueilla on hyödyllistä sulkea haava kahdessa kerroksessa, joista ensin tulevat sisäiset ompeleet. Niissä käytetään sulavia ompeleita, joita ei tarvitse poistaa.

Sisäisten ompeleiden tehtävä on tukea haavaa ja ehkäistä repeämistä. Lopputuloksesta tulee myös ulkonäöllisesti parempi, sillä sisäiset ompeleet ehkäisevät haavan venymistä venytysalueilla. Sisäisten ompeleiden avulla päällisompeleet voidaan usein myös poistaa aiemmin.

Sisäisissä ompeleissa voidaan käyttää eri paksuisia lankoja tilanteesta riippuen. Kaikilla alueilla niitä ei kuitenkaan käytetä, vaan sisäisten ompeleiden käyttö riippuu aina tilanteesta ja poistettavan luomen paikasta.

7. Päällisompeleet

Päällisompeleet viimeistelevät haavan sulkemisen. Ompeleita varten käytettävän langan paksuus ja materiaali valitaan anatomisen alueen ja venytysrasituksen mukaan. Myös ommeltekniikka valitaan alueesta riippuen. Usein haavan sulkemiseen käytetään jatkuvaa ommelta, mutta joskus myös yksittäisiä ompeleita tai ristiommelta, joka on tavallinen erityisesti pienissä toimenpiteissä.

Päällisompeleet poistetaan haavan parannuttua. Poisto tapahtuu sairaanhoitajan toimesta 1-2 viikon kuluttua toimenpiteestä ja tilanteesta riippuen.

8. Sidokset

Sidokset viimeistelevät luomenpoiston. Kun haava on ommeltu kiinni, sen päälle laitetaan ihon värinen ihoteippi joka tukee ja suojaa haavaa vetäen haavan reunoja yhteen. Ihoteippi kestää suihkutusta ja sitä kannattaa pitää haavan päällä useamman päivän ajan.

Ihoteipin päälle voidaan laittaa vielä imevä taitos, joka voidaan poistaa vuorokauden kuluttua toimenpiteestä mahdollisen tihkumisen päätyttyä. Taitoksen kanssa ei voi mennä suihkuun ja haava tulisi muutenkin pitää kuivana 1-2 vuorokautta toimenpiteen jälkeen. Ihosiirteissä ja muissa isommissa toimenpiteissä taitosta pidetään haavan päällä kauemmin.

Jälkihoidolla paras mahdollinen lopputulos

Ihoteippi on tärkeä osa haavan jälkihoitoa luomenpoiston jälkeen. Haava kannattaa tukea hyvin ompeleiden poistoon asti ja jopa sen jälkeen. Hyvällä jälkihoidolla voidaankin välttää toimenpiteeseen liittyviä komplikaatioita, kuten haavan repeämistä. Lisäksi on olemassa erilaisia arpilevyjä sekä -voiteita, joiden avulla haava paranee hyvin ja arvesta tulee mahdollisimman huomaamaton.
Varaa aika luomenpoistoon>

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min