Aknea hoidetaan myös antibiootilla

Sisäinen antibiootti tehostaa aknen paikallishoitojen vastetta

Suun kautta käytettävät antibiootit ovat kuuluneet aknen hoitoon jo yli 40 vuoden ajan. Niillä hoidetaan voimakasoireista aknea ja pyritään tehostamaan hoitovastetta yhdessä paikallishoitojen kanssa.
Varaa aika akneklinikalle »

Ihotautien erikoislääkäri Outi-Maria Kekki kertoo, että antibiootteihin siirrytään yleensä, mikäli paikallishoidot yksin eivät tepsi akneen tai niitä ei voida käyttää.

“Käytän sisäistä antibioottia, jos akne on kovin tulehtuneessa vaiheessa tai kovin laaja-alainen eli sitä esiintyy kasvojen lisäksi myös selässä, rintakehällä ja raajoissa. Joskus silloinkin, kun lievemmän, vain kasvoilla esiintyvän aknen hoitoon ei pysty sivuvaikutusten vuoksi käyttämään paikallishoitoa”, Kekki kertoo.

Antibiootti hillitsee talirauhasten tulehdusta

Antibiootit toimivat aknen hoidossa, sillä kyseessä on bakteerin aiheuttama talirauhasten tulehdus. Aivan niin yksiselitteistä aknen hoito ei kuitenkaan ole, sillä siihen vaikuttavat myös esimerkiksi hormonaaliset ja ympäristötekijät. Sisäisten antibioottien käyttöä harkitaankin aina tapauskohtaisesti ja oikein käytettynä hoito tehoaa hyvin. Kekin mukaan akneen tepsivät tietyn tyyppiset antibiootit.

“Aknen hoidossa käytetään useimmiten tetrasykliiniryhmän antibiootteja, joista aknen hoitoon soveltuvat mm. doksisykliini (kauppaniminä esim. Doximycin ja Doximed), lymesykliini (Lymecycline) kefaleksiini (Kefalex) ja tetrasykliini. Jos potilaalla on tetrasykliiniallergia, ensisijainen vaihtoehto on erytromysiini. Sen saatavuudessa on välillä ollut ongelmia, mutta tarvittaessa sitä saa erityisluvalla”, Kekki sanoo.

Antibioottia ei koskaan aknen ainoaksi hoitokeinoksi

Nykysuositusten mukaan aknea ei tulisi hoitaa yksinomaan antibiooteilla, vaan hoidon tukena tulisi käyttää tilanteeseen sopivia paikallishoitoja, mikäli se on mahdollista. Ongelma on sama kuin muissakin antibioottihoidoissa: aknebakteerille (propionibacterium acnes) resistentit kannat ovat lisääntymässä maailmanlaajuisesti, joten nykyisten antibioottihoitojen teho heikentyy. Antibiootin käytöllä voi olla vaikutusta myös muihin bakteereihin sekä bakteeriresistenssiin.

Outi-Maria Kekin mukaan hoidolla on sekä hyvät että huonot puolensa.

“Suun kautta käytettävä antibiootti vaikuttaa verenkierron kautta koko elimistöön, joten haittavaikutukset ovat aina mahdollisia. Kuurit ovat pitkiä ja kestävät jaksottain jopa 3–6 kk. Alkoholin käyttöä ja auringossa oleilua tulee kuurien aikana välttää. Huomionarvoista on, että antibiootti ei paranna aknea pysyvästi, vaan kuurin jälkeen tulehdus voi palata. Hoidon hyvä puoli on sen vaivattomuus ja vaikutus kaikilla aknealueilla”, Kekki luettelee.

Nykysuositusten mukaan antibiootteja tulisikin käyttää hyvin valikoidusti. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi keskivaikea tai vaikea papulopustulaarinen eli märkänäppyläinen akne. Myös tapauksissa, jossa arpeutumisen riski on suuri, voidaan antibioottia käyttää.

Antibiootti toimii parhaiten yhdessä paikallishoitojen kanssa

Antibioottikuuri ei saisi kestää yli kolmea kuukautta kerrallaan, vaan se toimii parhaiten jaksottain. Se ei myöskään saisi olla aknen ainoa hoitomuoto, vaan antibioottia tehostetaan paikallishoidoilla parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Kekin mukaan hoitotulos ja sen pysyvyys on yksilöllistä.

“Koskaan ei voi luvata, että akne paranee kokonaan ja pysyvästi, sillä vaste on aina yksilöllinen. Tulokset voivat kuitenkin olla oikein hyviä ja jotkut pärjäävät kuurin jälkeen  pitkään, varsinkin paikallishoidon avulla. Vasteen nopeus on myös yksilöllistä, yleensä hoidon vaikutukset ilmenevät pikkuhiljaa viikkojen myötä. Antibiootin hoitovastetta kannattaa ylläpitää paikallisvoiteilla, mikäli se vain on mahdollista”, Kekki opastaa.

Joskus antibioottikaan ei tepsi edes suun kautta otettuna. Ihotautilääkärin valikoimasta löytyy kuitenkin vielä tehokkaampi sisäinen lääkehoito, isotretinoiini,  jolla akne useimmiten saadaan hallintaan.
Aknen hoito ihotautilääkärillä »