Syyliä hoidetaan usein jäädyttämällä tai laserilla

Syylistä kärsii jopa miljoona suomalaista

Syylät ovat yleinen vaiva, jonka taustalla on ihmisen papilloomavirus eli HPV. Syylillä on taipumus parantua ajan kanssa itsestään. Hankalan, elämää haittaavan ja sitkeän syylän poisto onnistuu ihotautilääkärin vastaanotolla.
Varaa aika syylähoitoon >

Syyliä esiintyy kaikenikäisillä, mutta yleisimpiä ne ovat lapsilla ja nuorilla. Koululaisista syyliä voi olla jopa joka viidennellä. Tavallisesti syylät ilmaantuvat käsiin ja jalkapohjiin, mutta niitä voi esiintyä joskus myös kasvoissa tai muualla kehossa. Virusta voi kantaa tietämättäänkin, sillä sen itämisaika on viikkoja, jopa vuosia.

Syylien takia kannattaa hakeutua vastaanotolle, mikäli ne ovat kivuliaita tai muuten häiritsevät tavallista elämää esimerkiksi kosmeettisen haitan muodossa. Syyliä hoidetaan usein jäädyttämällä ja jäädytyksiin yhdistetään kotona tehtäviä salisylaattihoitoja.

Rikkoutunut iho edistää syylän tarttumista

Syylätartunta edellyttää, että sen aiheuttajavirus pääsee tunkeutumaan ihon orvaskeden pohjakerrokseen. Rikkonainen ja kuiva iho helpottaa viruksen pääsyä ihoon ja edistää tartuntaa. Myös kynsien pureskelu rikkoo ihoa ja altistaa siten tartunnalle. Jalkoihin syylä voi tarttua esimerkiksi yleisistä suihkutiloista.

Useanlaisia oireita

Syyliä on monenlaisia. Aluksi syylä on useimmiten ihonvärinen kohouma, joka karheutuu ja halkeilee ajan kanssa. Halkeilevat syylät voivat olla joskus hyvinkin kivuliaita ja erityisesti jalkapohjissa kipu voi hankaloittaa arkea.

Jalkapohjissa syylä voi esiintyä yksittäin tai ns. mosaiikkisyylänä, jossa pieniä sisäänpäin kasvavia syyliä ilmenee rykelmänä. Yksittäisen syylän ympärille kasvaa usein kovettuma. Käsien syylät leviävät usein kynsiin ja kynsien vierikudoksiin muodostaen pieni rykelmiä sormiin ja joskus myös kynsien alle.

Syylä vai känsä – vai jokin ihan muu?

Syylä on yleensä helppo tunnistaa. Helpoiten se sekoittuu känsään jalkapohjissa ja känsä voi joskus kasvaa myös syylän ympärille peittäen sen. Syylä on viruksen aiheuttama, kun taas känsä on ihon paksuuntuma, jolla iho suojautuu hankaukselta.

Känsät muodostuvat siis painealueelle ja esiintyvät yleensä symmetrisesti molemmin puolin. Syylät puolestaan tulevat sinne tänne. Syylässä on selkeä keskus ja joskus lääkäri vuoleekin steriilillä kyretillä känsän tai syylän ulointa kerrosta varmistuakseen diagnoosista.

Toinen erottava diagnoosi on okasolusyöpä, joka muodostaa joskus hieman syylän kaltaisen kohoaman iholle. Tämä tilanne on kuitenkin harvinainen. Erityisesti, jos kohoamat ovat käsissä tai jaloissa ja niitä on useampia, on kyseessä lähes aina syylä.

Tehokkain syylän hoito on jäädytys yhdistettynä kotihoitoon

Kansainvälisen hoitosuosituksen mukaan tehokkain hoito syyliin on yhdistää nestetyppijäädytys sekä kotihoito. Jäädytys eli kryohoito tapahtuu joko lääkärin, sairaanhoitajan tai jalkaterapeutin toimesta. Jäädyttävä aine on n. -200-asteista typpeä eli käytännössä huoneilmaa. Jäädytys pistelee hieman ja jäädytetty alue kihelmöi sulaessaan hetken aikaa.

Vastaanotolla annettavan hoidon lisäksi potilas voi halutessaan hoitaa syyliä paikallishoidoilla, ei kuitenkaan kotijäädytyksellä. Jäädytyksen jälkeen syylän tulee antaa rauhoittua ennen mahdollista kotihoitoa.

Syylän kotihoidoista tehokkaimpia ovat salisylaattia sisältävät voiteet ja liuokset. Joskus syylä on erittäin sitkeä, eikä parane ensijäädytytyksellä vastaanotolla. Tällöin hoitoa voidaan jatkaa uusilla jäädytyksillä 2-4 viikon välein kunnes oireet hellittävät.
Varaa aika syylähoitoon >