Akne selässä on vaiva, johon on olemassa tehoava hoito

Akne selässä on kiusallinen vaiva, johon kuitenkin on olemassa tehoava hoito

Akne on yleinen ihosairaus, joka voi esiintyä missä tahansa kehossa. Se on yleisintä kasvojen alueella, mutta voi myös esiintyä selässä. Selän aknen hoidossa on joitakin erityispiireitä, jotka on hyvä pitää mielessä.

Usein potilaat kokevat, että selän takana piileskelevä akne on kipeä, kun selän painaa istuimeen, tai kun makaa kovalla alustalla, tai kuntosalilla esim. takareisikyykyissä, kun tanko painaa yläselkään. Mitä syvempi ja tulehtuneempi akne, sitä enemmän se särkee. Laaja ihoalue on kuitenkin tyypillinen esiintymispaikka, jossa akne pääsee vapaasti kukkimaan. Jos akne selässä häiritsee, on se yleensä hoidettavissa.

Akne selässä koetaan kiusallisena, vaikka tauti ei oireilekaan näkyvimmällä paikalla. Kun akne on runsasta tai se vaikuttaa haitallisesti elämänlaatuun, kannattaa muistaa, että hyviä tuloksia aikaansaavia lääkehoitoja on olemassa. Vaikeat aknetapaukset vaativat ihotautilääkärin arvion.

Varaa aika ihotautilääkärille >

Mistä akne selässä johtuu?

Perinnölliset tekijät vaikuttavat ihon käyttäytymiseen vahvasti. Monilla akne selässä alkaa oireilla murrosiässä, kun kasvava hormonieritys luo otolliset olot aknen syntyyn. Joskus tauti seuraa häiritsevänä myös aikuisiälle.

Usein ei voida esittää yksittäistä syytä sille, mistä akne selässä johtuu. Aknen syntymekanismi perustuu ihon omaan talineritykseen ja talirauhasien tulehtumiseen, kun rauhastiehyet tukkeutuvat. Hikoilu selkäpuolelta ja hiostavat vaatteet voivat edesauttaa aknen viihtymistä selässä, mutta läheskään aina pelkkä ihohygienia ei ole se yksittäinen selittävä tekijä, josta akne selässä johtuu.

Mikä auttaa selän akneen?

Kokonaisvaltaiseen aknen torjuntaan kotona voi sisältyä hyvän hygienian noudattaminen, ajoittainen ihonhoitotuotteiden käyttö tai lääkinnällisten käsikauppavalmisteiden käyttö. Lisäksi terveellinen ravitsemus voi auttaa välttämään selkäaknea.

Vaikea akne selässä vaatii kuitenkin lääkärin arvion. Vastaanotolla kartoitetaan, mikä menetelmä kunkin potilaan kohdalla auttaa parhaiten selän akneen. Onko kyseessä lievä, keskivaikea vai vaikea akne. Selkäaknen hoitoon on tarjolla muun muassa lääkehoitoa ja aknen jättämien arpien silottamiseen laserkäsittelyä. Voit lukea lisää aknearpien laserkäsittelystä palvelusivuiltamme.

Selkäaknen hoito lääkkeillä

Selkäaknen hoito reseptilääkkeillä vaatii lääkärin vastaanotolla käynnin. Hoito riippuu taudin vakavuudesta sekä siitä, mihin valmisteisiin akne on mahdollisesti aiemmin reagoinut.

Yleisesti ottaen selän akne voi olla aihe sisäiselle hoidolle, koska omaan selkään voi olla käytännössä vaikea levittää paikallishoitoja. Selän pinta-alasta johtuen lääkeainetta kuluu runsaasti, minkä lisäksi jotkut paikallishoidot voivat pilata vaatteet vaalentamalla tekstiilejä.

Komedoaknen eli lievemmän aknen hoitoon voi käyttää paikallisia retinoideja tai atselaiinihappoa. Ensiksi mainittuihin liittyy ihon ärsytys tai kuoriutuminen, joka kuuluu asiaan ja on osa ihon paranemisprosessia. Jälkimmäisessä yleisin sivuvaikutus on ihoärsytys, mutta muuten lääke on hyvin siedetty.

Märkänäppyläisen selkäaknen hoidossa voidaan joskus lähteä liikkeelle yhdistelmävalmisteilla. Rinnalle voidaan lisätä mikrobilääke, esim. antibiootti, jos kyseessä on voimakasoireinen akne. Antibiooteilla on oma kirjonsa sivuvaikutuksia. Antibiootti parantaa aknen suurimmalta osalta potilaista, mutta tauti voi uusiutua kuurin lopettamisen jälkeen.

Naisilla voidaan aloittaa selkäaknen hoito ottamalla käyttöön antiandrogeeninen yhdistelmäehkäisylääkitys, jos ehkäisy on muutoinkin tarpeen. Vaihtoehtona voi olla spironolaktoni.

Märkänäppyläisessä ja kystisessä selkäaknessa voidaan lääkityksenä käyttää isotretinoiinia, joka on tällä hetkellä tehokkain valmiste aknen hoitoon. Isotretinoiinia saa vain ihotautien erikoislääkärin määräyksellä. Kuuri kestää tavallisesti 5–6 kuukautta. Akne uusiutuu noin viidenneksellä potilaista kuukausia tai vuosia isotretinoiinikuurin loppumisen jälkeen. Hoito voidaan uusia tarpeen mukaan.

Isotretinoiinin käyttöön liittyy haittavaikutuksia, joista yleisin on ihon, huulien ja silmien kuivuminen. Lääke voi aiheuttaa sikiövaurioita ja sen käyttöön naisilla liittyy vaatimus käyttää hoidon ajan luotettavaa ehkäisymenetelmää.

Varaa aika ihotautilääkärille >

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min