Akne ja ehkäisy

Ehkäisy on olennainen osa aknen hoitoa

Aknen tehokkain hoito on isotretinoiini, joka parantaa vaikeankin aknen lähes kaikissa tapauksissa. Tehokkaan hoidon merkittävin haitta on sen vaikutus sikiön kehitykseen, minkä vuoksi hoidon aikana tarvitaan luotettava ehkäisy.

Aknen taltuttaminen onnistuu esimerkiksi isotretinoiinilla, jota saavat määrätä ainoastaan ihotautien erikoislääkärit. Syykin tälle on selvä: tehokkaaseen hoitoon liittyy paljon huomioitavia asioita, joista yksi on ehkäisy. Nuorten naisten ehkäisyyn ja gynekologiaan perehtyneen nuorisolääkäri Kaisu Särkän mukaan kaikki menetelmät eivät tarjoa riittävän luotettavaa ehkäisyä.

“Ehkäisykeinoja on runsaasti ja valinnanvaraa on. Isotretinoiinilääkityksen kanssa on huomioitava, että pelkkä kondomiehkäisy ei ole riittävän luotettava, vaan sen lisäksi on käytettävä myös muuta ehkäisyä. Myöskään erilaiset rytmi- tai applikaatiomenetelmät eivät sovi aknehoidon yhteyteen, vaan ehkäisyn on oltava niitä varmempi”, Särkkä kertoo.

Valitse luotettava ehkäisymenetelmä aknehoidon yhteyteen

Luotettaviin, aknehoidon yhteyteen sopiviin ehkäisymenetelmiin kuuluvat erilaiset kierukat, ihon alle asetettavat ehkäisykapselit, ehkäisyrenkaat ja laastarit sekä keinoista kenties tutuimmat ehkäisypillerit. Tärkeintä on löytää potilaan tilanteeseen yksilöllisesti sopiva ehkäisykeino.

“Potilaan tilanne huomioidaan sopivaa ehkäisyä kartoittaessa. Tavanomaisin keino ovat yhdistelmäehkäisypillerit, mutta vaihtoehtoja on useita hormonikierukoista minipillereihin ja ihon alle asetettavasta ehkäisykapselista hormonittomaan kuparikierukkaan. Eri vaihtoehdot käydään potilaan kanssa läpi ja varmistetaan, ettei vasta-aiheita valittavan menetelmän käytölle ole”, Särkkä kertoo.

Menetelmissä on eroja – tärkeintä on sopivuus itselle

Yhdistelmäpillerit voivat parantaa ihon kuntoa jo sellaisenaan ja aknepotilaat voivat hyötyä pelkästään niiden käytöstä aknen hoidossa. Kierukat puolestaan asennetaan lääkärin toimesta, minkä jälkeen asiaan ei tarvitse aktiivisesti puuttua ennen kierukan vaihtoa tai poistoa.

“Eri menetelmissä on eroja käytön kannalta ja kaikissa on omat hyvät puolensa. Myös hinnat vaihtelevat hieman. Esimerkiksi kierukan asetus voi tuntua hetkellisesti kalliilta, mutta vaihtoväli voi olla vuosia, jolloin menetelmä onkin hyvin edullinen. Tärkeintä on kuitenkin, että ehkäisyyn voi luottaa, se sopii itselle ja on turvallinen”, Särkkä sanoo.

Aknen hoito ihotautilääkärillä »