Isotretinoiini on aknen tehokkain hoito

Isotretinoiini on tehokkain hoito akneen

Ihotautilääkärin tehokkain ase aknea vastaan on isotretinoiini. Se on lääke, jonka vain ihotautien erikoislääkäri voi määrätä, sillä sen käyttöön liittyy tiettyjä rajoituksia. Isotretinoiini on tarkoitettu vaikean ja korkean arpeutumisriskin aiheuttavan aknen hoitoon. Hoidon paras puoli on, että valtaosassa tapauksista se on parantava; akne siis pysyy poissa.
Varaa aika akneklinikalle>

Isotretinoiini on retinoidi eli A-vitamiinijohdannainen, joita voidaan käyttää myös paikallisesti. Suun kautta otettuna teho on kuitenkin toista luokkaa. Hoito kuivattaa ihoa ja limakalvoja, joten sen yhteydessä kannattaa käyttää akneiholle sopivia puhdistus- ja kosteutusaineita.

Isotretinoiinihoito vaatii potilaan seurantaa

Isotretinoiinihoito on vaikutukseltaan voimakas. Hoidon aikana seurataan potilaan maksa- ja rasva-arvoja. Lisäksi on huomioitava, että hoito ei sovellu raskaana oleville ja ehkäisystä on pidettävä erityisen hyvää huolta isotretinoiinikuurin aikana.

Laboratoriokokeita eli ns. turvakokeita otetaan hoidon aluksi, yhden kuukauden kohdalla sekä kolmen kuukauden kohdalla. Lääkäri tulkitsee laboratorioarvot ja huolehtii, että hoito soveltuu potilaalle.

Kuivattava vaikutus on yksi isotretinoiinihoidon haitoista

Isotretinoiinilla on voimakkaasti kuivattava vaikutus, joka voi näkyä paitsi ihon ja limakalvojen, myös silmien kuivuutena. Lääke voi vaikuttaa myös ihon ja limakalvojen paranemiseen, joten lääkitys on huomioitava tietyissä lääketieteellisissä toimenpiteissä. Muita merkille pantavia sivuoireita ovat herkkyys auringolle sekä lihas- ja nivelkivut. Aurinkosuojauksesta on pidettävä hyvää huolta hoidon aikana ja mikäli oireet tuntuvat hyvin voimakkailta, on syytä ottaa yhteys lääkäriin.

Isotretinoiinihoidon aikana ihon kunto saattaa joillakin potilailla huonontua kuurin ensimmäisten viikkojen aikana. Muutaman viikon kohdalla tilanne alkaa parantua ja akne vähitellen hellittää. Mikäli hoidon aloituksen jälkeen ilmaantuu laaja-alaisesti tulehtuneita kyhmyjä ja näppylöitä, on syytä ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin.

Tehokas ja pysyvä hoito akneen

Hoito kestää yleensä noin 6 kuukautta, minkä aikana akne saadaan kuriin ja suurimmassa osassa tapauksia myös taltutettua lopullisesti.
Aknen hoito ihotautilääkärillä »