Laserkarvanpoisto on tehokasta ja turvallista terveydenhuollon ammattilaisen tekemänä

Laserkäsittely on helppo, tehokas ja pysyvän lopputuloksen antava karvanpoistomenetelmä

Ihon häiritsevää karvoitusta voidaan kaikkein tehokkaimmin poistaa laserkäsittelyllä. Käsittely toistetaan muutamia kertoja ja lopputulos on esteettisesti siisti ja kestävä – laserin lämpövaikutus ulottuu ihokarvoituksen juureen asti ja käsitellyt alueet jäävät pysyvästi karvattomiksi.

“Laserkäsittely on paitsi helpoin, myös parhaan lopputuloksen antava keino ihokarvojen poistoon. Karvat saadaan pysyvästi pois ja esteettinen lopputulos on siisti”, kertoo sairaanhoitaja Tero Lempinen. Hänen vastaanotolleen laserkarvanpoistoon hakeudutaan usein esteettisistä syistä. Joskus taustalla voi olla myös lääketieteellinen syy kuten hirsutismi eli karvojen liikakasvu, jolloin karvanpoistoon tullaan usein lääkärin vastaanoton kautta. Laserkäsittelyyn voi kuitenkin varata ajan, tai tulla sairaanhoitajan maksuttomaan konsultaatioon, ilman lääkärin lähetettä.

Varaa aika maksuttomaan hoitoarvioon >

Lempinen kertoo, että asiakkaina ihokarvanpoistossa käy yhtä lailla sekä miehiä että naisia. Tyypillisimmät kohteet joita käsitellään ovat kasvojen karvoitus, intiimialueet sekä kainalot, sääret ja reidet.

Laserin lämpövaikutus ulottuu ihon alle ihokarvan juureen asti, joka käsittelyn myötä menettää kykynsä kasvattaa uutta karvaa. Koulutetun sairaanhoitajan tekemänä toimenpide on helppo, riskitön ja melko kivuton, joskin useita hoitokertoja vaaditaan siistin lopputuloksen saamiseksi.

“Karvoitus harvenee ja ohentuu käsittelyiden myötä. Tulokset ovat havaittavissa parin viikon viiveellä, kun vanha ihokarva putoaa pois, eikä sen paikalle kasva uutta tilalle. Täydellistä karvattomuutta ei kuitenkaan kannata ottaa ensimmäiseksi tavoitteeksi, vaan seurata vaikutuksia hoitokertojen myötä, kunnes haluttuun lopputulokseen päästään”, kertoo Lempinen.

Höylääminen ja vahaaminen eivät välttämättä sovi kaikille ihotyypeille. Joskus karvoitusta manuaalisesti poistettaessa esiintyy jälkeenpäin esimerkiksi karvatupen tulehduksia, sisäänpäinkasvaneita karvoja, hiertävää sänkeä ja ihottumaa. Karvojenpoistoa eri menetelmin toteutetaan myös yksityisten kauneusalan yritysten toimesta, mutta nämäkään käsittelyt eivät ole verrattavissa laserilla saataviin tuloksiin, jossa karvoitus hoituu pysyvästi ja iho jää sileäksi ja pehmeäksi.

Karvanpoisto aloitetaan varovaisesti, jolloin varmistetaan, ettei ihon pigmenttiin tule odottamattomia muutoksia. Menestyksekäs karvanpoisto laserilla vaatii yleensä 4–8 käyntikertaa. Työn jälkeä arvioidaan ja laserin tehoa nostetaan tarvittaessa. Hoito on turvallista, eikä aiheuta sivuvaikutuksia. Konsultaatioon tullaan ihokarvat ajelematta, mutta ennen hoitoa ihokarvat ajellaan huolellisesti höylällä. Tämän voi tehdä jo kotona hoitoa edeltävänä päivänä. Ihorikkoa ja epilaattorin käyttöä tulee välttää. Ennen hoitoa on myös tärkeää välttää rusketusta. Hoidon jälkeen on iho suojattava huolellisesti auringolta.

Ainoat potilasryhmät, joille laserkäsittelyä ei suositella, ovat hyvin tummaihoiset tai hyvin vaaleaa karvaa omaavat. Laserkäsittelyn lopputulos on sitä parempi, mitä tummempaa karva on suhteessa ihon väriin. Erittäin vaalean karvan kohdalla laser ei näin ollen toimi halutulla tavalla, sillä lasersäteen teho johdattuu vain tumman karvapigmentin välityksellä.

“Käytössämme oleva laser on lääkinnällinen laite, jollaista ei ole saatavilla kuluttajamarkkinoilla. Se on aivan eri asia kuin vaikkapa erilaiset valoimpulssilaitteet, joita joskus näkee myytävän elektroniikkaliikkeissä. Toisinaan kohtaamme asiakkaita, jotka tällaisia itsehoitolaitteita ovat käyttäneet. Tulokset eivät kuitenkaan ole pysyviä, ja laitteiden käyttö varsinkin laajemmille ihoalueille on hidasta ja vaikeaa”, kertoo Lempinen.

Varaa aika maksuttomaan hoitoarvioon >