Sukupuolitautien testaus

Oireettoman seksitautiepäilyn voi varmistaa ilman lääkärikäyntiä

Seksitaudit ovat usein oireettomia. Oireettomuus ei kuitenkaan estä niiden tarttumista eteenpäin. Erikoislääkäri Liisa-Lotta Kiiski kertoo, milloin pelkät testit riittävät ja milloin on syytä hakeutua suoraan lääkärin vastaanotolle.

Seksitaudit tarttuvat kehon limakalvoilta ja ainoa niiltä suojaava ehkäisymuoto on seksistä pidättäytymisen ohella kondomi. Tautien itämisajat ovat pitkiä ja monet taudit voivat olla oireettomia kauan. Ihotautilääkäri Liisa-Lotta Kiiski kertoo, että oireetonkin tartuntaepäily kannattaa tarkastaa.

“Suojaamattoman seksikontaktin jälkeen on aina varminta hakeutua testeihin, sillä oireettomuus ei estä taudin tarttumista myös eteenpäin. Tartuntaepäily varmistetaan laboratoriokokein, minkä jälkeen mahdollinen tauti voidaan hoitaa kuntoon asianmukaisella tavalla”, Kiiski kertoo.

Oireettomat tartuntaepäilyt voi tarkastaa pelkillä laboratoriotesteillä, joihin pääsee myös ilman lähetettä. Oireiden kanssa on aina hakeuduttava lääkärin vastaanotolle.

Varaa aika testeihin >

Testaustarve riippuu tilanteesta

Yleisimmin testattaviin seksitauteihin kuuluvat klamydia ja tippuri. Ne hoituvat yhdellä ja samalla virtsanäytteellä. Kiiskin mukaan virtsanäyte ei kuitenkaan aina riitä.

“Klamydia ja tippuri voivat tarttua hyvin paikallisesti ja esiintyä vain tartuntakohdassa. Tällöin pelkkä virtsanäyte ei riitä ja tarvitaan lisäksi limakalvonäytteet mahdollisista tartuntakohdista. Ne otetaan tyypillisesti nielusta ja peräsuolesta tapauksissa, joissa potilas on harrastanut suu- tai anaaliseksiä”, Kiiski kertoo.

“Tämän takia testeihin tullessa yleensä täytetään pieni haastattelulomake tai käydään luottamuksellinen keskustelu hoitajan tai lääkärin kanssa. Se on olennaista, jotta osataan testata oikeita asioita,” hän jatkaa.

Kaikkea ei kannata testata ennen oireiden ilmenemistä

Testeihin hakeutuessa luonnollinen reaktio voi olla, että halutaan testata kaikki mahdolliset seksitaudit. Jokaikisen testaaminen ilman oireita ei ole kuitenkaan järkevää ja testipaketteihin on valikoitu taudit, joita voidaan hoitaa myös oireettomana.

Oireettomana testataan yleensä klamydian ja tippurin lisäksi myös kuppa ja HIV, jotka hoituvat omilla verinäytteillään. Kiiski kertoo, että tiettyjen tautien oireettomana testauksesta ei välttämättä ole mitään hyötyä, vaikka testit voi toki halutessaan tehdä.

“Herpes-virusta ei oireettomana kannata testata sen yleisyyden vuoksi. Huuliherpestä kantaa jopa 50% väestöstä ja sukuelinherpestä 25%. Ne voivat sitä paitsi esiintyä kummin päin vain ja myös samanaikaisesti. Tämän takia herpes-testeihin ohjataan vain oireiden perusteella lääkärin vastaanoton kautta”, Kiiski kertoo ja lisää, että sama pätee myös papilloomaviruksen aiheuttamaan kondyloomaan eli visvasyylään.

Vastaanotolle viimeistään, kun oireita ilmenee

Oireettomissa tapauksissa pelkkä testaus antaa mielenrauhan ja toimii syynä hakeutua hoitoon, mutta oireiden jo ilmettyä kannattaa varata aika suoraan lääkärille. Seksitaudin oireet ilmenevät yleensä genitaalialueella, mutta myös peräsuolen tai nielun limakalvoilla. Myös kumppanin tartunta on syy varata aika vastaanotolle.

“Oireiden jo alettua on tärkeää saada hoito aloitettua mahdollisimman nopeasti. Kokenut erikoislääkäri diagnosoi taudin oireiden perusteella ja diagnoosi vahvistetaan laboratoriotestillä. Hoito voidaan aloittaa nopeasti ja samalla kertaa voi saada sekä lääkkeet että hoitaa testauksen”, Kiiski kertoo.

Hoitona useimmiten lääkitys

Seksitautien tyypillinen hoito on taudista ja oireista riippuen antibiootti kuurina, kerta-annoksena suun kautta tai paikallisena pistoksena. Tiettyjä vaivoja hoidetaan myös paikallisesti.

“Näkyviä kondyloomia voidaan hoitaa paikallisella lääkehoidolla, mutta myös jäädyttää tai hoitaa laserilla tilanteesta riippuen. Lääkehoidoissa niiden teho voidaan tarvittaessa varmistaa uusilla laboratoriokokeilla hoidon päättymisen jälkeen ja katsoa, että kaikki on todellakin kunnossa”, Kiiski kuvaa hoitoprosessia.
Varaa aika sukupuolitautien asiantuntijalle >

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min
{{ appointment['formatted_date'] }}
{{ appointment['location_name'] }}
{{ appointment.person.name }}
{{ appointment.person.title }}

Ohjeet testeihin tulevalle

Ihosairaalaan voit tulla testattavaksi ilman lääkärin lähetettä tai ajanvarausta. Halutessasi voit myös varata laboratorioajan näytteenottoa varten. Voit kertoa testaustarpeesi joko ajanvarauksen yhteydessä tai hoitajalle ilmoittautuessasi laboratorioon.

Testeihin tullessa kannattaa pitää huoli, että epäillystä tartunnasta on kulunut vähintään viikko, kupan ja HIV:n tapauksessa 2-3 kuukautta. Lisäksi ennen virtsanäytteen antamista tulee olla 2 tuntia virtsaamatta.

Testien tulokset valmistuvat noin viikossa. Testien ottamisen yhteydessä voit varata hoitajaltamme soittoajan tulosten tarkastamiseksi. Kotiin emme postia lähetä. Mikäli tulos on positiivinen, voit varata ajan seksitauteihin erikoistuneille lääkäreillemme ja pääset hoitoon nopeasti.