Desensibilisering mot björk blir enklare tack vare tabletter

Desensibiliseringsbehandlingar eller immunterapi är en behandlingsform som i Finlands används i alltför liten omfattning. Desensibilisering kan göras allt mer behändigt tack vare tabletter som läggs under tungan. Snart kan man med tabletter få behandling inte bara mot gräsarter utan också mot björk.
Boka tid till allergikliniken >

Björkallergi är en av våra vanligaste allergier, upp till 15 % av befolkningen lider av den. Det här innebär att i Finland finns upp till 800 000 björkallergiker, varav många lider av symptomen år efter år. Antalet patienter som tagit desensibiliseringsbehandlingar är däremot endast en tredjedel jämfört med de andra nordiska länderna. En delorsak kan vara vår folkkaraktär: symptomen anses vara en förbigående allergi och man står ut med den, trots att det finns hjälp.
Hittills har desensibiliseringstabletter funnits främst mot gräs. Nu finns också tabletter mot den kanske vanligaste allergenen; björken. Med nuvarande utsikter kommer tabletter som placeras under tungan ut på marknaden i slutet av 2019.

Immunterapin mot björk ska inledas utanför allergisäsongen

I allmänhet börjar man tänka på sin allergi då det är för sent. Folk börjar uppdatera sina läkemedel då symptomen redan brutit ut och senast på hösten då pollenmängderna minskat glömmer de sin allergi fram till nästa vår. Det skulle ändå vara klokt att reagera utanför allergisäsongen.
Immunterapin är för många allergiker en relevant behandlingsform, som gör att de slipper sin allergi för gott och utan risker. Den bästa tiden att inleda immunterapin är på hösten utanför allergisäsongen. På så sätt hinner effekten av immunterapin i bästa fall inverka redan på nästa års symptom.

Ett extremt enkelt och behändigt sätt jämfört med injektioner

Immunterapin har fram till de senaste åren genomförts med injektioner. Då krävs alltid att en läkare är närvarande på grund av risken för anafylax, och då går det tid till besök på mottagningar. Med tabletter under tungan är situationen en helt annan. Endast den första dosen tas under tillsyn vid ett besök på mottagningen, därefter sköter patienten behandlingen hemma. Det enda patienten ska komma ihåg är att ta tabletten dagligen.

Behandlingen tar tre år – symptomen lättar redan tidigare

Tabletternas effekt baserar sig på en behärskad exponering för allergener, precis som vid allergivaccinationer. Behandlingen räcker i tre år, och under denna tid ska tabletterna tas dagligen. Symptomen lättar vanligen redan under det första året, beroende på när immunterapin inletts. Det är emellertid viktigt att slutföra behandlingen, annars kan symptomen återkomma.

På Hudsjukhuset ges desensibilisering mot både gräs och björk

Immunterapin med tabletter under tungan är en effektiv och säker behandlingsform mot allvarlig allergi. På Hudsjukhuset verkar specialläkare inom hudsjukdomar och allergologi samt lungläkare som behärskar desensibilisering, du kan uppsöka deras mottagningar i ärenden som gäller behandling av allergiska symptom.
Boka tid till allergikliniken >