Voiko aknearpia ennustaa ja ehkäistä

Voiko aknearpia ehkäistä ja ennustaa?

Akne vaivaa monia potilaita myös aktiivisen vaiheen jälkeen jättämällä aknealueille näkyviä arpia, jotka muistuttavat menneestä sairaudesta. Kenelle arpia muodostuu ja miten niitä voi ehkäistä?

Varaa aika aknearpien hoitoon »

Akne jättää arpia suurimmalle osalle aknepotilaista. Arpeutuminen on hyvin yksilöllistä ja sitä on käytännössä mahdotonta ennustaa täysin. Aknearpien taustalla on kuitenkin tutkittu olevan tiettyjä tekijöitä, jotka lisäävät arpeutumisen riskiä.

1. Sukurasite: mitä enemmän lähisukulaisilla on aknearpia, sitä todennäköisemmin arpeutumista on odotettavissa
  2. Aknen esiintymisalue: kasvot arpeutuvat herkemmin kuin rinta tai selkä
  3. Aknen uusiutuminen: aknen uusiutuminen lisää arpeutumisen riskiä
  4. Hoidon viivästyminen: mitä pidempään tehoavan hoidon aloittaminen kestää, sitä todennäköisempää arpeutuminen on
  5. Finnien hoito aknen aikana: liiallinen puristelu lisää tulehdusta ja paheneva tulehdus lisää aknearpien riskiä
  6. Aknen vaikeusaste: vaikea akne aiheuttaa arpia neljä kertaa todennäköisemmin kuin lievä akne
  7. Aiempien arpien määrä: jos arpia on jo ennestään runsaasti, on uusien muodostuminen todennäköisempää

Miten aknearpia ehkäistään?

Aknearpien syntyyn voidaan vaikuttaa tehokkaasti aktiivisen aknen aikana. Käytännössä paras tapa puuttua arpien muodostumiseen on aloittaa hoito ajoissa. Aknearpia käsittelevissä tutkimuksissa niiden ehkäisemiseen liittyy kolme keskeistä johtopäätöstä:

1. Riittävän aikainen puuttuminen akneen riittävän tehokkain keinoin vähentää pysyvien aknevaurioiden ja aknearpien muodostumista
  2. Arpien muodostumista on vaikea ennustaa ja paras tapa välttää aknearpien muodostuminen on aloittaa hoito ajoissa
  3. Aggressiivinen hoito ja aknenhallinta pitäisi aloittaa aknen varhaisessa vaiheessa

Aknea pitää siis uskaltaa hoitaa riittävän tehokkaasti ja riittävän aikaisin. Aina arpeutumista ei kuitenkaan voi ehkäistä, mutta aknen taltuttua voidaan myös arpia hoitaa. Aknearpiin tehoavat parhaiten laserhionta ja TCA-kuorinta.
Aknearpien hoito Ihosairaalassa »