Arpien korjaus on plastiikkakirurgin erikoisalaa

Arpikorjaukset ovat plastiikkakirurgin erikoisalaa – Kolme tapaa, joilla arpia häivytetään

Arpien korjaus on keskeinen osa plastiikkakirurgin ammattitaitoa. Useimmiten korjataan kasvojen tai muiden näkyvien alueiden arpia, joita pyritään häivyttämään. Plastiikkakirurgi Kai Lassila kertoo kolme tapaa arpien häivyttämiseen.
Varaa aika plastiikkakirurgin vastaanotolle >

Arpia korjataan niiden aiheuttaman esteettisen haitan vuoksi. Hoitoon hakeudutaan tyypillisesti kasvojen tai muun näkyvän alueen arpien takia, sillä ne koetaan vaivaavina ja elämää häiritsevinä.

”Tyypillisesti korjattavat arvet syntyvät onnettomuuksissa, joissa äkillinen isku tekee ison jäljen ja kudosta tuhoutuu laajalta alueelta. Toinen tyypillinen hoitokohde ovat aknearvet”, kertoo plastiikkakirurgi Kai Lassila.

Hoidon tulos riippuu lähtötilanteesta ja yksilöllinen tarve korjaukselle arvioidaan aina etukäteen. Potilaan kanssa keskustellaan tavoitteista, riskeistä sekä realistisesti saavutettavissa olevasta lopputuloksesta. Näiden pohjalta päätetään yhteisesti sopiva hoitomuoto. Lassilan mukaan arpiin ei kuitenkaan kannata kajota välittömästi niiden syntymisen jälkeen.

”Arpien korjauksessa on hyvä muistaa, että se voidaan tehdä vasta noin vuoden verran arven syntymisen jälkeen. Arvet paranevat hitaasti ja ensin tulee antaa luonnon tehdä tehtävänsä, jotta vältytään turhilta toimenpiteiltä”, Lassila huomauttaa.

Arpien korjaus leikkaamalla – suunta vaikuttaa arven erottumiseen

Arven erottumiseen vaikuttaa koon ja syvyyden lisäksi sen suunta: jos arpi myötäilee ihojuonteita, se on paljon huomaamattomampi kuin ihojuonteiden poikki kulkeva arpi. Leikkaamalla tehty arpikorjaus perustuukin osin tähän. Leikattu arpi on muutenkin siistimpi ja kun asiantunteva kirurgi tekee viillon ihojuonteiden myötäisesti, paranee haava nopeammin ja näyttää siistimmältä.

“Suurissa arvissa arpien suuntaa muutetaan ihosiirteillä eli plastioilla. Ihosta leikataan kaistaleita ja niitä järjestellään uudelleen yksilöllisten ihojuonteiden mukaan. Uusi arpi paranee nopeammin ja on aiempaa huomaamattomampi. Joskus rajallisen alueen syviä arpia voidaan leikata kokonaan pois ja ommella ihon reunat siististi yhteen”, Lassila selventää.

Lassilan mukaan on hyvä muistaa, että jokainen toimenpide jättää kuitenkin arven ja sen vuoksi niiden kannattavuus ja riskit arvioidaan potilaan kanssa ensimmäisen vastaanottokäynnin yhteydessä.

“Arpien näkyvyys pyritään minimoimaan ja tulokset ovat usein hyviä. Arven minimointi onkin osa plastiikkakirurgin ammattitaitoa ja arpien suunta otetaan huomioon jo toimenpidettä tehtäessä”, Lassila kertoo.

Rasvansiirto toimii kuopalla oleviin arpiin

Leikkauksen lisäksi arpia voidaan häivyttää rasvansiirrolla. Rasvansiirrossa otetaan sopivasta kohdasta kehon omaa rasvakudosta, jolla ikään kuin täytetään arven aiheuttama kuoppaa. Toimenpide on leikkausta pienempi ja vähemmän intrusiivinen, sillä se tehdään työntämällä neula ihon alle ja asettamalla rasvakudos sen avulla oikealle paikalle.

“Tavoitteena on, että siirtoalueen rasvakudokseen kasvaisi oma verenkierto ja tulos olisi pysyvä. Usein rasvaa ehtii kuitenkin poistua alueelta ennen sen juurtumista ja toimenpide tehdäänkin tyypillisesti pariin otteeseen optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi”, Lassila toteaa.

Laserhoito on tehokas arpien tasoittaja

Kolmas tapa häivyttää arpia on laser, joka onkin monessa tilanteessa nopea, tehokas ja turvallinen hoitomuoto. Laserhionnassa laserin avulla madalletaan arven aiheuttaman kuopan reunoja ja arpi sananmukaisesti tasoittuu.

“Laserhiontaa käytetään erityisesti aknearpien hoidossa, sillä niitä on vaikea hoitaa muulla tavoin. Laser ei normaalisti jätä arpea, mutta siihenkin liittyy omat riskinsä, kuten hyperpigmentaatio, joista keskustellaan lääkärin kanssa etukäteen”, Lassila kertoo.

Jälkihoito on tärkeä osa laserhoitoa. Lasertoimenpiteen jälkeen iho punoittaa ja voi olla hieman turvoksissa useiden päivien tai viikkojen ajan. Toipumisaikana ihoa hoidetaan rasvaamalla ja huolehditaan sen kosteutuksesta paranemisen edistämiseksi. Toimenpiteen hoitotuloksen näkee vasta punoituksen ja mahdollisen turvotuksen laskettua ja ihon toivuttua.
Varaa aika plastiikkakirurgin vastaanotolle >