Ehkäisymenetelmä voi vaikuttaa ihon kuntoon

Ehkäisymenetelmä voi vaikuttaa ihon kuntoon – ehkäisylääkäri kertoo mitä eri keinoista kannattaa tietää

Ehkäisymenetelmän valinta ei aina ole aivan yksiselitteistä. Toisille sopiva menetelmä aiheuttaa toiselle iho-ongelmia kun taas joku saa ehkäisystä avun akneensa. Hormonaalisiin ehkäisykeinoihin liittyy usein myös väärinkäsityksiä ja niitä pelätään turhaan.
Aknen hoito ihotautilääkärillä »

Luotettava ehkäisymenetelmä helpottaa elämää, mutta miten varmistua menetelmän sopivuudesta itselle? Eri ihmisten reagoivat eri menetelmiin eri tavoin ja ehkäisyn käyttö voi vaikuttaa esimerkiksi ihon kuntoon. Ehkäisyyn ja nuorten naisten gynekologiaan perehtyneen nuorisolääkäri Kaisu Särkän mukaan oma tilanne kannattaa kartoittaa asiantuntijan kanssa.

“Ehkäisykeinoista tavanomaisin on yhdistelmäehkäisypilleri, joka sisältää sekä keltarauhashormonia että estrogeeniä vaikuttaen kuukautiskiertoon. Aknea hoidettaessa pilleristä voi olla apua: hormonaaliset vaikutukset ulottuvat myös ihoon ja akne voi parantua. Kaikille yhdistelmäpilleri tai muu valmiste, kuten laastari tai rengas, ei kuitenkaan sovi”, Särkkä sanoo.

Yhden hormonin minipillerit

Vaihtoehtona yhdistelmävalmisteille ovat ns. minipillerit sekä ehkäisykapselit. “Minipillerit ja ehkäisykapselit sisältävät vain keltarauhashormonia, minkä vuoksi niiden käytölle on vain vähän esteitä. Niitä on syötävä säännöllisesti, jotta ehkäisyteho säilyy. Tyypillisiä haittavaikutuksia näissä ovat kierron epäsäännöllisyys sekä munasarjakystat, joita osalle ilmaantuu. Päin vastoin kuin yhdistelmävalmisteissa, minipillerit voivat heikentää ihon kuntoa ja aiheuttaa ihon rasvoittumista”, Särkkä kertoo.

Hormonit herättävät keskustelua

Ehkäisyyn liittyy myös huolia, mikä on ymmärrettävää. Onhan kyseessä hyvin henkilökohtainen asia, joka vaikuttaa kehon normaaliin toimintaan. Hormonien vaikutus elimistöön ja kehon oman hormonitoiminnan säätely nousevat nykyään keskusteluun yhä useammin.

“Hormonittomia vaihtoehtoja ehkäisylle on melko vähän. Kondomi on tietenkin yksi, mutta esimerkiksi aknelääkityksen kanssa se ei yksin riitä. Kuparikierukka on ainoa riittävän luotettava täysin hormoniton vaihtoehto, mutta sitä ei suositella, mikäli kuukautisiin liittyy kova kipu ja vuoto on runsasta,” Särkkä kertoo.

“Joskus kuulee myös, ettei kuparikierukkaa voisi käyttää ennen lasten hankkimista. Se on kuitenkin vanhentunutta tietoa ja kuparikierukka on turvallinen myös synnyttämättömälle”, hän lisää.

Kierukka vaikuttaa paikallisesti

Hormonikierukoihin liitetään samanlaisia ennakkoluuloja kuin yhdistelmäpilleriin. Sen toimintaperiaate on kuitenkin erilainen kuin pillereissä.

“Hormonikierukka on itse asiassa hyvin luonnonmukainen ehkäisymenetelmä. Se ei häiritse normaalia kuukautiskiertoa, vaan vaikuttaa paikallisesti kohdussa. Vastaanotolla moni ei ole tätä tullut ajatelleeksi”, Särkkä kertoo.

Luotettava ehkäisy helpottaa elämää ja tuo turvaa arkeen elämäntilanteesta riippuen. Lisäksi se on olennainen osa mm. aknen isotretioiinihoitoa. Ihosairaalassa ehkäisyasioissa auttaa nuorisolääkäri Kaisu Särkkä, jonka vastaanotolta saat ehkäisykonsultaation lisäksi kierukoiden ja kapselien asetukset, vaihdot ja poistot sekä yleislääkäritasoiset gynekologiset tutkimukset, joita joskus tarvitaan ennen toimenpiteiden suorittamista.

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min