Fraktioitu laser

Fraktioitu laser hoitaa esteettisiä haittoja

Fraktioitu laser on tehokas hoitomuoto monenlaisiin esteettisiin haittoihin. Se sopii usein erinomaisesti esimerkiksi arpien hiontoihin, ihon kiinteytykseen sekä ryppyjen ja juonteiden tasoitukseen.
Varaa aika maksuttomaan laserkonsultaatioon

Hiilidioksidilaserin fraxel-ominaisuudet käsittelevät ihoa pistemäisesti, mikä on omiaan ihon esteettisten haittojen hoitoon. Laserilla voidaan hoitaa alueita, joihin perinteinen kirurgia ei sovellu. Fraktioidun laserin pistemäisyyden ansiosta toipumisaika on vanhempia teknologioita lyhyempi.

Laserhionta tasoittaa arpia

Laser on erinomainen apuväline arpikorjauksiin ja erityisesti arpien hiontaan. Arpihoidoissa fraktioitua laseria käytetään hiomaan arpialuetta, minkä ansiosta alue tasoittuu. Laserilla arpea ei siis varsinaisesti poisteta.

Kun arpia pyritään poistamaan tai niiden suuntaa muuttamaan perinteisen kirurgian keinoin, tuloksena on uusi arpi, jonka luonnollisesti tulisi olla aiempaa siistimpi ja vähemmän erottuva. Laajojen arpialueiden hoidossa, kuten kasvojen aknearvissa, ei arpeutuneen ihon pois leikkaaminen ole mahdollistakaan, mutta fraktioitu laser tarjoaa ihanteellisen ratkaisun. Hoitotulos riippuu paljon lähtötilanteesta ja siitä keskustellaankin aina etukäteen ihotautilääkärin tai laserhoitoihin perehtyneen sairaanhoitajan kanssa.

Fraktioidulla laserilla hoidetuksi tulee noin 20% käsiteltävän alueen ihosta kerrallaan, joten optimaalinen tulos vaatii yleensä useamman hoitokerran.

Laserilla hoidetaan myös ikääntymisen jälkiä

Fraktioitu laser on omiaan ihon ikääntymismuutosten, kuten ryppyjen ja juonteiden hoitoon. Sen avulla tehdään myös ihon kuorintaa ja kiinteytystä sekä kookkaiden ihohuokosten häivyttämistä. Sen teho perustuu paitsi ihon hiomiseen myös ihon oman toiminnan stimuloimiseen.

Laserin lämpövaikutuksen ansiosta iho koaguloi ja kiristyy toimenpiteen seurauksena. Lisäksi laserilla on stimuloiva vaikutus ihon kollageenisynteesiin eli ihon omaan kollageenituotantoon, mikä lisää ihon kimmoisuutta (Jan Tuner, Lars Hode, 2002: Laser Therapy Clinical Practice & Scientific Background).

Toipuminen on verrattain nopeaa

Esteettisten laserhoitojen etuna on niiden verrattain lyhyt toipumisaika, mikä johtuu ihon pistemäisestä käsittelystä. Lisäksi hoidot ovat nopeita ja niihin liittyvä esteettinen riski on huomattavan pieni.

Lasertoimenpiteet tehdään paikallispuudutuksessa ja töihin voi usein palata heti toimenpiteen jälkeen. Tyypillisesti iho punoittaa laserin jäljiltä ja isommissa toimenpiteissä hoidettu alue rupeutuu noin viikon kuluessa toimenpiteen jälkeen. Seuraavan viikon aikana ruvet irtoavat. Punoitusta voi jatkua 1-2 kuukauden ajan. Hoidon lopulliset tulokset nähdään vasta muutaman kuukauden kuluttua toimenpiteestä.

Jälkihoitoina lasertoimenpiteissä on vesipesu ja antibioottivoiteen käyttö. Kaikkien lasertoimenpiteiden jälkeen on iho suojattava auringolta sk50-suojakertoimen aurinkosuojavoiteella kahden kuukauden ajan pigmenttimuutosten välttämiseksi.

Laserhoito alkaa aina konsultaatiolla

Laserhoidot alkavat tyypillisesti konsultaatiokäynnillä joko sairaanhoitajan tai ihotautilääkärin vastaanotolla, jossa kartoitetaan tarvittavat toimenpiteet ja arvioidaan saavutettavissa olevat hoitotulokset. Tyypillisiä fraktioidulla laserilla hoidettavia esteettisiä haittoja ovat:

• Aknearvet
  • Viiltoarvet ja onnettomuuksien aiheuttamat arvet
  • Rinofyymat
  • Ihojuonteet ja rypyt
  • Veltostunut iho
  • Kookkaat ihohuokoset

Ihosairaalassa käytössä olevassa hiilidioksidilaserissa on myös leikkaava ominaisuus, jota voidaan käyttää erilaisten häiritsevien ihomuutosten poistoon.
Varaa aika maksuttomaan laserkonsultaatioon

Tekstin asiantuntijana toimi ihotautien erikoislääkäri Mari Grönroos.