Hiusten harveneminen miehellä

Hiusten harveneminen lisääntyy kaikilla iän myötä – miehillä se kuitenkin tapahtuu aiemmin, todennäköisemmin, ja hoitokeinoja haetaan myöhäisemmässä vaiheessa

Hiusten harvenemisessa suurinta roolia näyttelee genetiikka. Ensisijaisesti harvenemiseen vaikuttavat perintötekijät sekä testosteronin metaboliitit. Miehillä hiustenlähtö on yleisempää, näkyvämpää ja ajoittuu varhaisempiin ikävuosiin kuin naisilla.

Hiustenlähtö on yksilöllistä ja vaihtelee myös etnisen alkuperän mukaan. Kaikilla kansoilla se kuitenkin lisääntyy iän myötä. Erään tutkimuksen mukaan kolmekymppisillä miehillä esiintyvyys on noin 30%, 50-vuotiailla 50% ja 80-vuotiailla 70%.

Miehen verenkierron testosteronin määrä ei kerro alttiudesta hiustenlähdölle, vaan hiustenlähtöön vaikuttaa testosteronireseptorien määrä hiustupessa sekä testosteronin aineenvaihduntatuotteen, DHTn, paikallinen pitoisuus.

Hiustenlähtöä aiheuttavat myös erilaiset koko elimistön tai vain hiuspohjaan paikallistuvat sairaudet. Siksi potilaan tullessa vastaanotolle kartoitetaan ensin, onko jokin muu tekijä hiustenlähdön taustalla.

– Vaikka miestyyppinen hiustenlähtö onkin miesten ylivoimaisesti yleisin hiustenlähdön syy, on olemassa koko joukko sairauksia jotka voivat ilmetä hiustenlähtönä. Näitä ovat esimerkiksi vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute, kertoo ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Martta Jokinen Ihosairaalasta.

– Myös hiuspohjan terveydellä on vaikutusta hiusten kasvuun. Hiustenlähtöä voivat kiihdyttää vaikea psoriaasi tai iän myötä lisääntyvä tali-ihottuma. Harvinaisempia hiuspohjan sairauksia ovat esimerkiksi frontal fibrosing alopecia ja arpeuttava hiuspohjan akne.

Hoitovaihtoehtoina hiusten harvenemiseen on käytössä esimerkiksi minoksidiililiuos, jota annostellaan itsehoitovalmisteena hiuspohjaan kaksi kertaa päivässä. Moni kuitenkin vierastaa tätä hoitomuotoa, koska käytön aloitusvaiheessa hiuksia voi pudota tavallistakin enemmän. Reseptilääkevaihtoehtona on finasteridi, joka vaikuttaa miestyyppisen hiustenlähdön syyhyn estämällä testosteronin paikallista vaikutusta hiustuppeen. Myös valoa (Low-level laser light therapy) on hyödynnetty hiustenlähdön hoidossa vaihtelevin tuloksin.

Harvinaisempi vaihtoehto on hiusten kirurginen siirto. Takaraivolla kasvavat karvatupet eivät ole niin herkkiä testosteronin vaikutukselle kuin päälaella sijaitsevat. Niitä voidaan istuttaa pälveytyviin kohtiin. Toimenpide on vaativa ja edellyttää tarkkaa käsityötä.

Yleisesti voidaan sanoa, että terveelliset elintavat edistävät myös hiusten terveyttä. Hiustenlähtö voi joidenkin tutkimusten mukaan alkaa varhaisemmin tupakoitsijoilla ja metabolista oireyhtymää potevilla. Ylipaino, diabetes, korkea-kolesteroli ja verenpainetauti kytkeytyisivät näin hiustenlähtöön. Ylipainon välttely, kansallisten hoitosuositusten mukainen ruokavalio ja liikunta ovat suositeltavia.

Miehillä hiustenlähdön hoitotulokset ovat parhaat silloin, kun hiustenlähtö on vasta alkamassa. Joskus hoitoa lähdetään etsimään vasta, kun hiuksista on jo menetetty suurin osa.

Jokinen korostaa vielä, että iän mukanaan tuoma hiusten harveneminen on ihmiskehon piirre, jonka kulkuun voidaan puuttua, jos se aiheuttaa mielipahaa. Mahdolliset taustalla piilevät sairaudet on kuitenkin tärkeä selvittää.

Varaa aika ihotautilääkärin vastaanotolle>