Ihon mekaaninen puhdistus

Ihon mekaaninen puhdistus avaa tukkeutuneet ihohuokoset

Ihon puhdistaminen päivittäin kuuluu tavallisiin ihonhoitorutiineihin, mutta välillä on hyvä käydä asiantuntijan tekemässä tehokkaassa puhdistuksessa. Ihosairaalan kosmetologi Mira Heino kertoo miten mekaaninen ihonpuhdistus toteutetaan.
Varaa aika kosmetologille >

Puhdistus tehdään komedoraudalla

Puhdistukseen käytetään metallista komedorautaa, jolla huokosista työnnetään tali ulos. Talin täyttämät ihohuokoset muodostuvat usein kasvoille ja tummuvat ajan kuluessa tummemmiksi, siksi niitä sanotaan mustapäiksi. Myös selälle ja dekolteen alueelle on tyypillistä muodostua mustapäitä.

Iho valmistellaan huolellisesti mekaaniseen puhdistukseen

Iho valmistellaan ja pehmennetään ennen komedoraudan käyttöä, jotta lopputuloksesta saadaan mahdollisimman hyvä, eikä iho ärsyynny toimenpiteestä.

“Aluksi kosmetologi analysoi asiakkaan ihotyypin, jotta osaa käyttää ihotyypille parhaiten sopivia tuotteita. Usein iho puhdistetaan ja kuoritaan kevyesti ennen mekaanista puhdistusta, jotta kuollut ihosolukko saadaan irti ja tali irtoaa hyvin ihohuokosista komedorautaa käytettäessä”, Heino kertoo.

“Tämän jälkeen iho lämmitetään ja pehmennetään höyryllä, mikä saa ihohuokoset laajenemaan, jotta tali työntyy paremmin huokosista ulos”, Heino jatkaa.

Mekaanisen puhdistuksen tarve määrittyy ihotyypin mukaan

Ihon mekaaninen puhdistus sopii kaikille ihotyypeille ja tekee kaikkien ihosta puhtaamman ja heleämmän.

“Kaikkien iho tuottaa luonnostaan talia, mikä tukkii ihohuokosia, vaikka se ei päällepäin näkyisi. Jokaisen ihosta saa komedoraudalla paljon talia irti, vaikka mustapäitä ei olisikaan, kunhan edellisestä hoitokerrasta on edes muutamia viikkoja”, Heino lupailee.

“Osa käy poistamassa komedot säännöllisesti, esimerkiksi parin kuukauden välein. Ihotautilääkäri voi määrätä sarjahoitoja ylläpitävänä hoitona iho-ongelmien hoitoon”, Heino lisää.

Päivittäinen ihosta huolehtiminen on tärkeää

Kosmetologin tarjoamien hoitojen lisäksi on hyvä muistaa päivittäinen ihonhoito. Kasvojen päivittäisellä puhdistuksella ja kosteutuksella pääsee jo pitkälle, mutta on tärkeää käyttää omalle ihotyypille sopivia tuotteita, jotta iho ei rasitu ja kuivu.

“Jokaisen oma ihonhoito vaikuttaa siihen, kuinka usein tarvitsee käydä kosmetologilla mekaanisessa puhdistuksessa, toki myös ihotyyppi vaikuttaa epäpuhtauksien syntyyn. Hyvin hoidetulta iholta on helpompi saada tali irtoamaan, kuin kuivalta iholta”, Heino sanoo.

Varaa aika kosmetologille >