Ihosairaala 4 vuotta

Ihosairaala täyttää 4 vuotta – näin ala on muuttunut

Ihosairaala avasi ovensa Helsingin Kampissa 19.2.2018. Neljän vuoden aikana lääkäriasemalla on todistettu paraatipaikalta muutosta, jossa näkyvät muun muassa plastiikkakirurgisten toimenpiteiden yleistyminen ja uusien ihonhoitotrendien nousu sosiaalisessa mediassa.

Lukujen valossa Ihosairaalan toiminnalle on ollut kysyntää: 60 ammattilaista, noin 95 000 hoitotapahtumaa sekä useita satoja medialle annettuja asiantuntijahaastatteluja. Numeroita enemmän merkitsee kuitenkin potilaille ja yhteiskunnalle luotu arvo.

”Olemme tuoneet saataville hoitoja, joita ei ole aiemmin yksityissektorilla tarjottu. Ihosairaalassa pääsee myös sellaisten alansa huippujen vastaanotolle, jotka eivät pidä yksityisvastaanottoa missään muualla”, ihotautien erikoislääkäri Carl Kyrklund kertoo.

Plastiikkakirurgia ja syöpien hoito yksityisillä klinikoilla ovat yleistyneet

Suurin hoitomäärien kasvu on nähtävissä plastiikkakirurgian puolella. Etenkin kevyemmät veitsettömät toimenpiteet kuten laserhoidot ja muut laitehoidot, sekä päiväkirurgiset toimenpiteet, kuten silmäluomileikkaukset ja rasvansiirrot ovat yleistyneet. Suuri osa näistä hoidoista voidaan tehdä tänä päivänä vaikka työpäivän ruokatauolla, eivätkä ne vaadi pitkiä toipumisaikoja. Myös monia vaikeita tauteja, kuten ihosyöpiä ja sisäisiä hoitoja vaativia ihotauteja, hoidetaan yhä enemmän yksityisvastaanotoilla yliopistosairaaloiden rinnalla.

Trendinä kotihoitojen ja lääkärin toimenpiteiden yhdistäminen

Kysynnän kasvuun Ihosairaala vastaa avaamalla uusia tiloja vielä tämän vuoden aikana. Samalla kun lääkärikäynnit kasvavat, voi osan hoidoista tehdä kuitenkin myös kotona.

”Trendi on menossa kohti integroitua ihonhoitoa, jolloin lääkäriasemalla tehtävät toimenpiteet ja hoidot yhdistyvät kotihoitoihin. Tämä on järkevää ja parantaa tuloksia”, Kyrklund sanoo.
Ihonhoidon suosion sosiaalisessa mediassa Carl Kyrklund näkee sekä hyvänä että huonona asiana.

”Sosiaalisessa mediassa on sekä todella kovia ammattilaisia että huuhaata rinta rinnan. Kiinnostuksen kasvu on toki hyvä asia, mutta hoidoista suosittelen keskustelemaan ensisijaisesti ammattilaisen kanssa.”