Kevätaurinko voi aiheuttaa aurinkoihottumaa

Kevätaurinko voi yllättää ihon – näin taltutat aurinkoihottuman

Monet iho-ongelmat helpottuvat kevätauringossa, mutta joskus iho reagoi yllättävästi. Ihotautilääkäri Ville Kiisken mukaan aurinkoihottumaa esiintyy, kun kyseessä on ensikosketus aurinkoon pitkän ajan jälkeen.
Varaa aika ihotautilääkärille >

Kevään mittaan lisääntyvä valo on monille ihopotilaille helpotus, mutta joillekin aurinko aiheuttaa myös ongelmia. Aurinkoihottuma on ihon yliherkkyysreaktio, jonka laukaisee auringon valo. Ihotautien erikoislääkäri Ville Kiiski kertoo, että aurinkoihottumaa esiintyy useimmiten, kun iho saa aurinkoa pitkän tauon jälkeen.

”Etenkin täällä Suomessa aurinkoihottumaa näkee, jos matkustellaan keskellä talvea ulkomailla sekä sitten keväällä säiden lämmetessä, kun ihmiset lähtevät talven jälkeen ulos aurinkoon. Useimmiten juuri ensikosketus pidemmän tauon jälkeen voi laukaista reaktion, minkä jälkeen iho alkaa tottua ja siedättyy taas auringonvalolle”, hän kertoo.

Aurinkoihottuman oireet vaihtelevat laidasta laitaan

Ylivoimaisesti yleisin aurinkoihottuman tyyppi on monimuotoinen valoihottuma, joka kattaa jopa 99 % tapauksista. Oireita voi esiintyä missä vain ja ne ilmenevät usein muutaman tunnin kuluessa auringossa oleskelusta. Kiisken mukaan oireet ovat yksilöllisiä, vaikka diagnoosi on kaikille sama.

”Monimuotoisuus tarkoittaa, että aurinkoihottuma voi ilmetä oikeastaan millä tavalla tahansa: näppylöinä, kutinana, punoituksena, pahkuroina. Samalla potilaalla aurinkoihottuman oireet ovat kuitenkin aina samat ja ne esiintyvät ainoastaan valolle altistuneessa ihon kohdassa. Rajan voi yleensä nähdä selkeästi. Keväisin tyypillisiä ihottumakohtia ovat ne ihon alueet, jotka ovat talvella vaatteiden suojaamia, kuten kaula-aukko, korvanlehdet, kädet ja käsivarret”, Kiiski kertoo.

Lieviin aurinkoihottuman oireisiin riittää kotihoito

Suurimmalla osalla potilaita aurinkoihottuman oireet ovat melko lieviä ja hoituvat kotikonstein. Käsikauppatuotteina myytävät lääkkeet hydrokortisoni ja antihistamiini sekä omalle iholle sopiva kosteusvoide toimivat useimmiten hyvänä ensiapuna aurinkoihottuman oireisiin.

Kiiski neuvoo hakeutumaan lääkärin vastaanotolle, jos oireet eivät kotikonstein taltu.

”Hankalammissa tapauksissa voi ilmetä rakkuloita tai oireet ovat yksinkertaisesti sen verran rajuja, että lääkärikäynti on paikallaan. Sieltä saa hieman lujempaa lääkettä, joilla oireet saadaan hallintaan. Myös jos aurinkoihottuman oireet pitkittyvät, kannattaa ehdottomasti hakeutua vastaanotolle.”

Aurinkosuoja ehkäisee ihottumaa ja suojelee ihoa

Pitkän talven jälkeen iho on herkimmillään, minkä vuoksi aurinkoihottuma onkin varma kevään merkki. Talven aurinkomatkoilla sekä kevätauringon saapuessa on tärkeää huolehtia aurinkosuojasta. Aurinkoihottuman ehkäisyyn voi auttaa ennen aurinkokautta annettu siedätysvalohoito, mutta varmin konsti on suojautuminen auringolta.

”Etenkin keskellä talvea aurinkosuoja on otettava tosissaan. Pitkähihainen vaatetus ja hattu suojaavat parhaiten auringolta, mutta markkinoilla on myös hyviä kemiallisia aurinkosuojia. Aurinkovoiteen suojakertoimen tulee olla vähintään 30 ja kasvoille mielellään 50+”, Kiiski ohjeistaa.

”Aurinkovoiteista kannattaa valita vedenkestävä versio, varsinkin jos hikoilee paljon tai on vedessä. Vedenkestävyys on kuitenkin suhteellista ja kaikista kestävimmät suojat tahraavat vaatteet. Vedenkestävääkin aurinkovoidetta pitää lisätä melko ahkerasti, jotta siitä on oikeasti apua.”
Varaa aika ihotautilääkärille >