Kosmetologi vai ihotautilääkäri - kummalle hakeutua?

Kosmetologi vai ihotautilääkäri – mistä tiedän kummalle hakeutua?

Lääkäreiden lisäksi ihon hoitamisen erikoisosaajia ovat kosmetologit. Ihoa voidaan hoitaa monella tavalla, mutta mistä tietää, milloin on syytä mennä lääkäriin ja milloin kosmetologi on oikea valinta?
Varaa aika kosmetologille >

Iho-ongelmia on monentasoisia.  Välillä voikin olla vaikea päättää, minkä asiantuntijan juttusille hakeutua. Ihosairaalassa kosmetologin vastaanottoa pitävällä Katja Khalifilla on yli 10 vuoden kokemus yhteistyöstä ihotautilääkäreiden kanssa. Hänen mukaansa kosmetologille voi hakeutua oikeastaan minkälaisen vaivan kanssa vain, tietyin reunaehdoin.

“Kärjistetysti voisi sanoa, että kosmetologi hoitaa tervettä ihoa ja lääkäri sairasta. Kosmetologille voi tulla myös ruusufinniin, akneen tai taipuvaiseen ihon kanssa. Kuitenkin jos vaikkapa akne on hyvin kivulias ja märkivä, kannattaa mennä suoraan lääkärille”, Khalifi kertoo.

“Kaikkien ihomuutosten ja luomien kanssa on lääkäri kuitenkin ehdottomasti ainoa oikea vaihtoehto”, hän lisää.

Paras tulos syntyy yhteistyöllä

Liikaa ei asiaa kannata miettiä, vaan tärkeintä on hakea apua ongelmaan. Ammattilaiset hoitavat tarvittaessa ohjauksen ja suosittelevat asianmukaista jatkohoitoa.

“Asiansa osaava kosmetologi ei lähde hoitamaan sairasta ihoa, vaan ohjaa potilaan ihotautilääkärille. Sama toimii myös toisinpäin: jotkut ihotautilääkäreiden potilaat hyötyvät kosmetologin palveluista, kuten ihon puhdistuksesta tai kosteutuksesta tukihoitona ja lääkäreiden vastaanotolta voidaan suositella kosmetologikäyntiä”, Khalifi selittää.

Ihoa voi hoitaa sisältä ja ulkoa

Ihon kuntoa voi vahvistaa monella tavalla. Oikeastaan kaikki voivat hyötyä kosmetologikäynnistä, joka tukee ihon kuntoa ulkoisin keinoin.

“Kosmetologi hoitaa ihoa ulkoapäin, lääkärillä on käytössään myös sisäiset lääkkeet vakavampiin tilanteisiin. Kosmetologin hoidoilla pyritään vahvistamaan ihon luonnollista suojaa ja parantamaan ihon kuntoa. Mikäli ihon pinta vaurioituu tai sen läpäisyeste on heikko, iho altistuu infektioille ja muille sairauksille. Terve iho myös näyttää hyvältä”, Khalifi kertoo.

Varhainen aloitus ja säännöllinen hoitorutiini pitävät ihon kunnossa

Khalifin mielestä luonnollinen hetki aloittaa keskittyminen ihonhoitoon on murrosikä, jolloin iho-ongelmia tyypillisesti alkaa ilmaantua.

“Ihonhoitoon kannattaa alkaa panostaa ajoissa, eikä odottaa liian pitkään. Jos ihossa on esimerkiksi epäpuhtautta, niin on hyvä hakeutua kasvojen mekaaniseen puhdistukseen ja hankkia omalle iholle sopivat hoitotuotteet. Mitä aiemmin aloittaa, sitä parempia hoitotuloksia luvassa jatkossa”, Khalifi päättää.
Varaa aika kosmetologille >

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min