Luomia olkapäässä

Melanoomariski on kaikilla – nämä ovat ihosyövälle altistavat tekijät

Melanooma on ihosyövistä tunnetuin ja sen vakavuus ymmärretään laajalti. Melanoomalle voi altistua kuka vain, mutta mitkä tekijät kohottavat melanooman riskiä?

Varaa aika luomitarkastukseen >

UV-säteily on merkittävin riskitekijä

UV- säteily saa aikaan ihon ikääntymistä, palamista, punoitusta sekä ruskettumista. “Auringon palvominen” vapaa-ajalla lisää vartalon ja raajojen melanoomariskiä, kun taas työskentely tai muu auringossa vietetty aika lisää riskiä erityisesti pään ja kaulan alueella.

Ihosyöpien muodostumiseen vaikuttavat UV-säteilyn aiheuttamat DNA-vauriot ihosoluissa. Ne syntyvät kun vaalea iho yrittää suojautua UV-säteilyn aiheuttamilta lisävaurioilta ja muodostaa rusketusta. Rusketus tulisikin tiedostaa ennen kaikkea ihon vauriona, eikä hyvinvoivana ja terveenä ihona.

Myös solariumissa altistutaan UV-säteilylle. Solariumin UV-aallot voivat muodostaa iholle jopa 10- 15 kertaa voimakkaampaa säteilyä kuin aurinko. Solariumin käyttöä suositellaan välttämään ihosyöpien ennalta ehkäisemiseksi.

Ihon palaminen erityisesti lapsena lisää ihosyövän riskiä

Ihon palaminen ei tee hyvää kenellekään, mutta etenkin lapset tulisi suojata hyvin UV-säteilyltä. Lasten iho on ohuempi, minkä vuoksi heidän ihonsa palaa herkemmin. Lapsuudessa saatu runsas UV-säteily voi lisätä luomien muodostumista myöhemmällä iällä.

Ihotyypit vaikuttavat melanooman muodostumisen todennäköisyyteen ja ennen kaikkea ihon palamiseen. Kaikista herkimmin palavat ihmiset, joiden iho on hyvin vaalea ja hiukset ovat punaiset tai vaaleat. Myös ruskeahiuksiset, joilla on hyvin vaalea iho saattavat palaa helposti ja kuulua melanooman suhteen riskiryhmään – puhutaankin “piilopunapäistä”.

Luomien määrä voi kertoa kohonneesta melanooman riskistä

Yleensä ihmisellä on alle 50 luomea. On todettu, että tätä runsaampi luomien määrä lisää melanoomariskiä 3-15 kertaiseksi verrattuna henkilöön, jolla luomia on alle 50.

Suurista synnynnäisistä luomista puhutaan, kun luomi kasvaa yli 20 cm mittaan aikuisiällä. Tällaisia luomia usein tarkkaillaan ja tutkitaan säännöllisesti lääkärin toimesta. On kuitenkin syytä muistaa että melanooma syntyy usein terveelle iholle, luomeen niistä kehittyy vain noin kolmannes.

Geenit ja elinsiirrot voivat myös olla riskitekijöitä

Muita melanoomalle altistavia tekijöitä ovat lähisuvussa diagnosoidut melanoomat sekä immuunijärjestelmää hillitsevät pitkäaikaiset lääkitykset, joita käytetään mm. elinsiirron jälkeen. Elinsiirroista melanoomariskiä lisäävät eniten maksa- ja sydänsiirrot, jotka kasvattavat riskin melanooman ilmaantumiselle noin 5 kertaa suuremmaksi kuin ennen elinsiirtoa.

Ihoa kannattaa tarkkailla olipa riskitekijöitä tai ei

Melanooman syntyyn vaikuttavat useat riskitekijät, mutta sen kehittyminen on hyvin yksilöllistä. Vaikka omalla kohdalla löytyisi useita ihosyövälle altistavia tekijöitä, ei se automaattisesti tarkoita lähestyvää syöpädiagnoosia. Vastaavasti myös henkilö, joka ei ole koskaan palanut, voi saada melanooman.

Melanooman tunnistaminen kotioloissa voi olla haastavaa. Tärkeintä onkin tarkkailla ihoaan, suojata se auringolta sekä hakeutua asiantuntijan tarkastukseen ajoissa, mikäli iholle ilmaantuu erikoisia luomia tai muita huolestuttavia muutoksia. Mitä aiemmin melanooma havaitaan, sitä kevyemmin menetelmin se voidaan hoitaa.

Varaa aika luomitarkastukseen >

Ihosairaala tekee yhteistyötä Docrates Syöpäsairaalan kanssa.