Akne är ett utseendebesvär som kan behandlas

På aknekliniken får du hjälp med behandlingen av din hud och vi hjälper dig att slippa aknen. Akne är ett besvär som är lätt att behandla och resultaten syns i bästa fall redan inom några veckor. Akne inverkar bevisligen kraftigt på självkänslan och problemet upplevs som mycket personligt. Akne beror inte på människan själv, eller ens på hennes kost, utan det är en sjukdom. Bli inte ensam med ditt besvär. De effektivaste behandlingarna börjar alltid på hudläkarens mottagning.
Boka tid till aknekliniken >

Nästan varje aknepatient får hjälp på Hudsjukhuset

Akne är en av de vanligaste hudsjukdomarna och det finns olika slags åsikter om hur den ska behandlas. Det är emellertid svårt att ge allmänna anvisningar, för varje hud är individuell och kräver en behandling som just passar den. Det lönar sig att besöka Hudsjukhusets mottagning, om din egenvård inte tycks fungera och aknesymptomen inte upphör. Också då aknen är långvarig eller om den bryter ut i en ovanlig ålder kan det vara skäl att kontakta en hudläkare.
Behandlingen av akne kan grovt indelas i fyra kategorier och bland dessa finns nästan säkert ett alternativ som lämpar sig för nästan varje patient. Behandlingarna kan också kombineras på ett sätt som passar patienten och de stödjer varandra:

1. Lokala behandlingar
  2. Intern antibiotika
  3. Intern behandling: isotretinoin
  4. Underhållsbehandling

Aknetyper

Akne kan indelas i fem huvudtyper:

1. Vanlig akne eller papulopustulös akne

Vid vanlig akne finns på huden röda, variga finnar samt slutna och öppna komedoner, eller mer bekant pormaskar och finnar.

1. Komedoakne

Komedoakne är lindrigare än vanlig akne och symptomen begränsar sig till slutna och öppna komedoner.

1. Cystisk akne

Cystisk akne är en svårare form av akne, där det förekommer knölaktiga, smärtsamma inflammerade härdar och som leder till att det uppstår ärr i huden.

1. Acne conglobata

Svårbehandlad sällsynt typ av akne, där det i huden uppkommer dubbla komedoner samt större inflammerade härdar, från vilka det kan läcka ut flytande var. Dessa förekommer allmännast i ansiktet, på kroppen och baken.

1. Fulminant akne

Sällsynt form av akne, som förekommer hos unga män. Fulminant akne förorsakar utöver cystiska akneförändringar dessutom kraftiga allmänna symptom, såsom feber, ledsmärta och inflammationshärdar i skelettet.

Upp till 85 % av ungdomarna drabbas av akne

Akne är den 8:e vanligaste sjukdomen i världen och drabbar cirka 9,4 % av befolkningen i världen. Det är särskilt en hudsjukdom bland unga: i åldersgruppen 11–30 år drabbas upp till 85 % av människorna.
Akne kan också behandlas med hemvård. Även då är det bäst att fråga råd av experter på hudvård. Hemvården inleds alltid med regelbunden tvätt och avlägsnande av orenheter. Fler råd får du av experterna på hudvård hos Nesi (webbutik).

Vid vuxen ålder kan aknen återkomma exempelvis på grund av idrott eller stress

Om du får akne vid vuxen ålder kan det vara helt normalt och bero t.ex. på idrott. Akne är en sjukdom med många orsaker och i den ingår också en stark hormonell komponent. Akne ha en koppling till samma hormoner som på ett naturligt sätt ökar på muskeltillväxten. Hudläkaren Carl Kyrklund anser ändå att man inte direkt kan ge träningen skulden för aknen. Akne hos idrottsmän har undersökts från många synvinklar och en uppenbar förenande faktor hos personer som tränar hårt är att de intar näringstillskott.
Vår hudläkare räknar upp tre orsaker till akne bland idrottare
Behandling av akne är en av våra starka sidor och hos oss får du hjälp också i krävande fall. Våra experter behandlar tusentals fall årligen och vi är vana vid att behandla aknehud och att styra patienter till behandling. Även ärr som beror på akne och ojämnheter på kinden kan behandlas med olika metoder, t.ex. med laser.
Boka tid till akneklinik >

Slipp akneärr – också vid vuxen ålder

Ännu många år efter sjukdomen kan det finnas akneärr. Upp till 55 % av de som haft akne får synliga ärr, som kan verka störande också efter det att aknen lugnat ner sig. Akneärr behandlas vanligen med fraktionerad laser. Vid ärrbehandling slipar man med laser ärrområdena så att de utjämnas.
Boka tid till laserkonsultation >
Förnyelsen av huden kan påskyndas med TCA-peeling, vars syfte är att avlägsna död hud och tona ner akneärrens gränser. Akneärren behandlas effektivast med en kombination av peeling och laser. TCA-peeling är också en effektiv anti-aging-behandling.
Boka tid till TCA-peeling >