Päivänvalo-pdt on tehokas nuorennushoito

Uusi veitsetön menetelmä hoitaa ihosyöpiä tehovoiteen ja auringon yhteisvaikutuksella

PDT-hoito eli fotodynaaminen terapia on tehokas hoito valovaurioiden ja ihosyöpien esiasteiden, kuten aurinkokeratoosin hoitoon. Sen toinen käyttökohde ovat ryppyjä vähentävät ihon rejuvenaatiohoidot.
Varaa aika PDT-hoitoon >

PDT-hoitoa eli fotodynaamista terapiaa käytetään ihosyöpien ja niiden esiasteiden hoitoon. Ihotautien erikoislääkäri Mari Grönroosin mukaan päivänvalohoito on suhteellisen uusi keksintö ja sitä on tutkittu viime vuosien aikana paljon.

”Perinteisesti hoito on toteutettu keinovalon avulla, mutta viime vuosina on alettu käyttää esiastetasoisiin muutoksiin päivänvalohoitoa, joka on perinteistä lamppua kivuttomampi muoto ja mahdollistaa laajojen alueiden käsittelyn. Suomessa päivänvalohoitoa voi toteuttaa vuodesta riippuen toukokuulta syyskuun loppupuolelle, kun valoa on riittävästi”, Grönroos kertoo.

Kohdennettu hoito tuhoaa muuntuneet ja pahanlaatuiset solut

PDT:n teho perustuu kohdennettuun vaikutukseen. Ennen hoitoa iholle levitetään valoherkistäjää, joka imeytyy pahanlaatuisiin soluihin ja sen ansiosta valon vaikutus kohdistuu ainoastaan muuttuneisiin  soluihin.
”Muuttuneet solut herkistyvät hoitovoiteen ansiosta tietylle valon aallonpituudelle, minkä jälkeen varmistetaan riittävä altistus valolle. Päivänvalohoidossa hoitoaika on kaksi tuntia. Auringossa ei tarvitse olla, mutta ulkosalla kuitenkin. Iho myös suojataan auringon polttavilta säteiltä aurinkovoiteella”, Grönroos kertoo.

PDT hoitaa lähes jälkiä jättämättä

Hoito on esteettiseltä lopputulokseltaan paras, kun verrataan muihin hoitoihin. Okasolusyövän esiastetta aurinkokeratoosia ja esimerkiksi pinnallista basalioomaa hoidetaan myös jäädyttämällä, mikä tuhoaa väistämättä myös tervettä solukkoa muuntuneiden solujen ympärillä. PDT:n merkittävä etu on myös hoidon helppous.

”Hennoissa aurinkokeratooseissa kertahoito usein riittää, joskus hoitokertoja on kaksi. Potilaan kannalta on mukavaa, kun hoito tapahtuu kerralla lääkärin ja hoitajan toimesta. Muista hoitomuodoista imikimodivoide on potilaan toteuttama itsehoito, joka vaatii pitkäjänteisyyttä ja viitseliäisyyttä. PDT-hoidolla on myös monelle mieluisa nuorentava vaikutus ja sitä on alettu käyttää myös puhtaasti esteettisenä hoitona”, Grönroos kertoo.

Päivänvalo-PDT on tutkittu ihon nuorennushoito

Sairaudenhoidon lisäksi päivänvalo-PDT:llä on huomattu olevan selkeästi ihoa nuorentava vaikutus. Sitä käytetään ihon kimmoisuuden lisäämiseen ja ryppyjen vähentämiseen. Tehoa on tutkittu ja se perustuu ilmeisesti samankaltaiseen kohdennettuun vaikutukseen niin ikääntyneiden kuin muuntuneidenkin solujen kohdalla.

”Nuorentava vaikutus havaittiin ihomuutoksia hoitaessa, kun potilaan iho oli hoitojen jälkeen huomattavasti paremmassa ja nuorekkaamassa kunnossa. Parhaimmillaan hoidolla onkin kaksoisvaikutus: sillä voidaan hoitaa alueet, joilla valovaurioita tai aurinkokeratoosia esiintyy ja samalla voidaan tehdä rejuvenaatiohoito esimerkiksi koko kasvojen, kaulan ja dekolteen alueelle. Ainoa lisätyö on levittää valoherkistäjävoidetta hieman laajemmalle alueelle”, Grönroos selittää.

Pienikin valovaurio kannattaa siis huomioida, sillä samalla kertaa voi käsitellä vaikkapa koko kasvojen alueen ja nuorentaa ihoa tehokkaasti, mutta turvallisesti.
Varaa aika PDT-hoitoon >