Mies kasvohoidossa

Kosmetologi voi hoitaa kasvojen pigmenttiä

Etenkin kesän jälkeen moni kärsii kasvojen alueen pigmenttimuutoksista, sillä auringon UV- säteily on niiden yleisin aiheuttaja. Ihosairaalan kosmetologi Mira Heino kertoo, miten kosmetologin tekemistä kuorinta-hoidosta on apua pigmenttimuutoksiin.
Varaa aika kosmetologille >

Pigmenttimuutoksia voi hoitaa kuorinta-hoidoilla

Kosmetologi voi tehdä kasvoille geelikuorinnan tai kemiallisen retinolikuorinnan sekä dermatologisen yhdistelmähoidon.

Geelikuorinta on ihon pinnallinen hoito ja miedompi vaihtoehto kemialliseen kuorintaan verrattuna. Molemmat kuorinnat tasoittavat ihon juonteita ja sävyeroja sekä uudistavat ihoa poistaen kuollutta pintasolukkoa.

Hoidot suunnitellaan asiakkaan ihotyypin mukaan

Pigmenttimuutosten hoitaminen aloitetaan konsultaatiolla, missä kosmetologi tutkii miten pigmenttimuutos tai -muutokset saadaan hoidettua. Jos muutoksen pigmentti on todella voimakas, syvällä ihossa tai syy pigmenttiin on epäselvä, ohjataan asiakas ihotautilääkärille. Ihotautilääkärin keinovalikoimassa on sekä uusia turvallisia ja tehokkaita tablettihoitoja, pigmenttia poistavia voiteita sekä voimakkaampia kuorintoja.

“Yleensä kuorintoja päädytään toteuttamaan sarjahoitona, sillä yhdellä hoitokerralla harvemmin saadaan haluttua tulosta aikaiseksi. Usein hoitojakson aikana käytetään alkuun geelikuorintaa, millä iho valmistellaan kemiallista kuorintaa varten. Geelikuorinnan tarve riippuu siitä, kuinka herkkä asiakkaan iho on, esimerkiksi erittäin pintakuivalle iholle ei voi tehdä suoraan kemiallista kuorintaa”, Heino kertoo.

Kotihoito on tärkeässä osassa pigmenttien ehkäisemisessä

Tuloksien kanssa tulee olla kärsivällinen, sillä pigmentit alkavat usein haalistumaan vasta noin kahden kuukauden päästä hoitojen alettua. Hyvän lopputuloksen saamiseksi on tärkeää sitoutua hoitoihin omalta osaltaan.

“Tärkein itsehoito-ohje on käyttää aina oikeaoppisesti tarpeeksi korkealla suojakertoimella varusteltua aurinkosuojaa. Lierihattu on hyvä vaihtoehto, sillä se suojaa koko kasvoja.”

“Aurinkosuojan lisäksi on hyvä käyttää depigmentoivia tuotteita, eli vaalentavia seerumeita, jotka myös ennaltaehkäisevät pigmenttimuutosten synnyn. Näistä tuotteista on saatavilla myös yhteistuote, mikä suojaa UV-säteilyltä ja vaalentaa pigmenttimuutoksia.”

“Uusiutunut pigmentti syntyy usein hoito-ohjeiden laiminlyönnin vuoksi. Auringon UV-säteily saa melko nopeasti hoidetun pigmentti-muutoksen jälleen tummenemaan, jos sitä ei ole hyvin suojattu”, Heino varoittaa.

Varaa aika kosmetologille >