Kaisu Ojala, plastiikkakirurgian erikoislääkäri

Labiaplastia on toimenpide, jossa korjataan pienten häpyhuulten kokoa tai epäsymmetriaa.

Jos pienet häpyhuulet ovat liian kookkaat, ne voivat aiheuttaa vaivoja kuten hankausta, haavaumia ja kipuja. Labiaplastia on vaivaton ja elämänlaatua parantava toimenpide, joka tehdään lähes aina paikallispuudutuksessa.

Pienten häpyhuulten koko ja muoto vaihtelevat naisilla paljon. Murrosiässä pienet häpyhuulet kasvavat yksilölliseen kokoonsa, mutta naisen elämän varrella esimerkiksi synnytykset tai painon muutokset vaikuttavat häpyhuulten kokoon ja muotoon.

Jos pienet häpyhuulet ovat liian kookkaat, ne voivat aiheuttaa vaivoja kuten hankausta, haavaumia ja kipuja. Vaatteet ja harrastukset voi joutua valitsemaan osittain häpyhuulten oireiden perusteella. Häpyhuulet voivat myös häiritä yhdynnässä ja aiheuttaa epävarmuuden tunnetta.

Kaisu Ojala on plastiikkakirurgian erikoislääkäri, joka työskentelee Ihosairaalassa erityisosaamisenaan muun muassa genitaalialueen toimenpiteet. Labiaplastiaa suunniteltaessa kaikki alkaa lääkärin konsultaatiosta. Plastiikkakirurgin vastaanotolla keskustellaan potilaan tilanteesta ja oireista. Lääkäri tutkii vulvan eli ulkosynnyttimien alueen:

“Ihosairaalassa arvioidaan aina yksilöllisesti vulvan eli ulkosynnyttimien (isot ja pienet häpyhuulet, klitoris, klitoriksen huppu) tilanne ja oireet. Toimenpide voidaan tehdä joko terveydenhoidollisesta syystä tai potilaan toivoessa myös esteettisyyden vuoksi”, Ojala sanoo.

Käytettävä leikkaustekniikka ja poistettavan kudoksen määrä valitaan yksilöllinen anatomia huomioiden. Labiaplastia voidaan tehdä lähes aina paikallispuudutuksessa. Ennen toimenpidettä leikkausalueelle laitetaan pintapuudutusvoidetta, joka vähentää puudutuksen aiheuttamaan kipua.  Toimenpidettä varten voi saada myös kipulääkettä ja rauhoittavaa lääkitystä.

“Toimenpiteessä ylimääräinen kudos poistetaan ja häpyhuulet muotoillaan kirurgisesti. Haavat suljetaan sulavilla ompeleilla. Toimenpide valmisteluineen kestää tilanteesta riippuen 30-60 minuuttia ja asiakas pääsee kotiutumaan voinnin mukaan noin tunnin seurannan jälkeen”, Ojala summaa.

Labiaplastiasta toipuminen on nopeaa, noin 1-2 viikkoa. Ensimmäisinä päivinä toimenpiteen jälkeen toimenpidealue voi olla hieman kipeä ja ensimmäisten viikkojen aikana turvotus ja lievä kipu ovat normaaleja. Tavanomaiset kipulääkkeet riittävät toipumiseen yleensä hyvin. Pientä tihkuvaa verenvuotoa voi esiintyä ensimmäisten päivien aikana. Alue on turvoksissa ja siellä voi olla mustelmia.

Genitaalialueen herkkyydestä huolimatta paluu normaaliin arkeen labiaplastian jälkeen sujuu nopeasti. Haavat paranevat noin kahdessa viikossa. Leikatun alueen hygieniasta on tärkeää pitää huolta etenkin WC-käyntien yhteydessä ja lisäksi päivittäisissä aktiviteeteissa on joitakin rajoituksia:

“Pitkää istumista on hyvä välttää muutama vuorokausi, samoin fyysistä rasitusta ensimmäisen viikon ajan, tarvittaessa pidempäänkin. Saunaan, uimaan ja kylpyyn voi mennä ja seksin harrastamisen aloittaa vasta haavojen täysin parannuttua”, Ojala kertoo.

Tarvittaessa labiaplastiaan voidaan yhdistää myös muita toimenpiteitä kuten esimerkiksi isojen häpyhuulten muokkaus rasvansiirrolla.

Varaa aika plastiikkakirurgin vastaanotolle >