Miksi syylät vaivaavat lapsia

Miksi syylät vaivaavat erityisesti lapsia? Ihotautilääkäri vastaa

Lasten herkkä iho on altis erilaisille iho-ongelmille. Yksi yleisimpiä lasten ihovaivoja ovat syylät, joita ilmaantuu jossain vaiheessa jopa 10 % lapsista. Mistä syylät johtuvat ja miksi niitä esiintyy juuri lapsilla?
Varaa aika lasten ihoklinikalle >

Syylät ovat lasten ihovaivoista yleisimpiä ja ilmaantuvat useimmiten käsiin ja jalkoihin. Reunoiltaan karhea, kova ja joskus kivuliaskin näppy on helppo tunnistaa, mutta mistä syylät johtuvat ja miksi niitä esiintyy erityisen paljon lapsilla? Ihotautien erikoislääkäri Håkan Granlundin mukaan yleisyyden syy on luonnollinen.

“Syylä on papilloomaviruksen aiheuttama ihosolun infektio. Kuten monien rokkotautien tapauksessa, lapset ovat alttiimpia saamaan syyliä epäkypsän immuunivasteen takia. Kehon puolustusjärjestelmä on siis vielä keskeneräinen, mikä altistaa tartunnalle”, Granlund kertoo.

Syyliä on vaikea välttää

Syylävirus tarttuu herkästi ja usein lapset saavat tartunnan päiväkodista tai koulusta. Vaiva on niin yleinen, että tartuntaa on hankala välttää.

“Tartunta tapahtuu koskettaessa tai useimmiten lattian välityksellä. Koulut, päiväkodit, uimahallit ja suihkutilat ovat yleisiä tartuntapaikkoja. Paljain jaloin kävelyä tulisi välttää paikoissa, joissa joukko ihmisiä kävelee paljain jaloin”, Granlund opastaa.

Miten syyliä hoidetaan ja milloin hakeutua lääkäriin?

Syylät ovat usein varsin harmiton vaiva niin lapsilla kuin aikuisillakin. Granlundin mukaan suurin osa syylistä ei vaadi lääkärin hoitoa.

“Varsinkin lapsilla syylillä on taipumus hävitä itsestään, joten mikäli ne eivät aiheuta kipua, kosmeettista haittaa tai leviä erityisen nopeasti, niin kärsivällisyys on paras lääke. Kotihoitona voi kokeilla apteekista saatavia paikallishoitoaineita, joilla kehon immuunivastetta aktivoidaan toimimaan syylävirusta vastaan”, hän kertoo.

Jos syylät kuitenkin häiritsevät joko kivun vuoksi tai kosmeettisen haitan takia, löytyy syylien hoitoon järeämpiä keinoja.

“Lääkärin suorittama jäädytyshoito on  seuraava askel syyliä vastaan. Lääkäriin syylien takia kannattaa hakeutua, jos ne leviävät nopeasti tai viimeistään jos esimerkiksi jalassa oleva syylä aiheuttaa kipua kävellessä”, Granlund neuvoo.
Varaa aika lasten ihoklinikalle >