Päivänvalo-PDT on tehokas nuorennushoito

Päivänvalo-PDT hämmästytti tuloksillaan – “Mietin, että miten niin pienellä reaktiolla tuli näin hyvä lopputulos!”

Toimittaja Eeva-Helena Laurinsalo kävi Ihosairaalassa syksyllä 2018 tutustumassa päivänvalolla toteutettavaan PDT-rejuvenaatiohoitoon. Millaiset olivat Eeva-Helenan kokemukset hoidosta ja miksi hän päätyi palaamaan hoitoon toisenkin kerran?

Kauneus- ja terveystoimittaja Eeva-Helena Laurinsalo päätyi kokeilemaan päivänvalo-PDT:tä Ihosairaalaan elokuussa 2018 ja samalla syntyi juttu Kotilieteen. Eeva-Helena kiinnostui ihoa nuorentavasta hoidosta, sillä se oli täysin erilainen kuin aiemmin vastaan tulleet hoidot.

“Ulkona tapahtuva ja auringonvalon vaikutukseen perustuva hoito kuulosti tosi kiinnostavalta. Hoito alkoi aurinkovoiteen levityksellä, minkä jälkeen ihoa käsiteltiin kevyesti ja herkistäjävoide levitettiin kasvoilleni sairaanhoitajan toimesta. Sen jälkeen lähdinkin ulkosalle pariksi tunniksi, oli vielä todella hyvä sää”, Eeva-Helena muistelee.

“Kuulostelin tarkkaan, miltä ihoni auringossa tuntuu, mutta mitään kihelmöintiä ei tuntunut. Käveltyäni aikani kaupungilla palasin Ihosairaalaan, jossa voiteet pestiin kasvoilta pois ja sain jälkihoito-ohjeet auringolta suojautumiseksi ja pigmenttiongelmien välttämiseksi”, hän jatkaa.

Toinen hoitokerta toi kunnon reaktion

“Ensimmäisellä hoitokerralla reaktio oli lievä ja ihosta lähti ainoastaan pieniä hiutaleita. Keskustelin silloin hoidon tehneen ihotautilääkäri Mari Grönroosin kanssa ja hän kertoi, että hoidon voi toistaa ihon palauduttua 1-3 viikon kuluessa ensimmäisestä kerrasta. Päätin toistaa hoidon ja onneksi niin!”, Eeva-Helena kertoo.

Toisella kerralla iho alkoi reagoida välittömästi ja Eeva-Helenan ohimoilta, nenänvarresta ja poskipäiltä lähti kuoriutumaan hiutaleita.

“Ihoni myös punoitti useamman päivän ja siihen tuli laikkuja, mutta meikkasin punoituksen piiloon ohjeiden mukaan”, hän kertoo.

Hoidon vaikutus ilmeni toden teolla yhdeksännen päivän kohdalla toisesta hoitokerrasta.

“Olin laittamassa ihan tavallisesti aurinkovoidetta kun ihoni lähti kuoriutumaan kevyesti kauttaaltaan. Pesin kasvoni ja ihoni näytti todella pehmeältä ja ikään kuin uudelta. Ihmettelin, miten voiteen ja auringon yhdistelmä voi saada sellaista aikaan.”

Hoidon keveys ja tuloksen pitkäaikaisuus yllättivät

Monenlaisissa kuorinnoissa ja muissa hoidoissa käynyt Eeva-Helena kuvailee PDT:tä miellyttäväksi ja käyttäjäystävälliseksi:

“Ainakin minulla se meni tosi mukavasti: ei kirvelyä, ei mitään, ainoastaan ulkona oleskelua ja näin hyvä vaikutus! Hoito on myös tosi erilainen kuin muut – ei tarvinnut kuin mennä ulos.”

“Myös jälkihoito oli kevyt: ainoastaan aurinkosuojauksesta oli huolehdittava erityisen tarkkaan pigmenttimuutosten varalta, mutta aurinkosuojaa käytän muutenkin. Ihan normaalia arkea minulle siis”, hän jatkaa.

Hoidon vaikutus osoittautui pitkäaikaiseksi ja iho säilyi erittäin hyvässä kunnossa ja uuden näköisenä noin puolen vuoden ajan.

“Ihmettelin vielä talvella, että miten niin pienellä reaktiolla tuli näin hyvä lopputulema. Olen iloinen, että kävin hoidossa toisen kerran, sillä reaktio oli silloin aivan erilainen kuin ensimmäisen kerran yhteydessä”, Eeva-Helena toteaa.

Uusi hoitokierros harkinnassa

PDT-hoidon voi halutessaan uusia vuosittain. Päivänvalolla hoidettaessa hoitokausi on vuodesta riippuen huhtikuusta syyskuulle: valoa on oltava riittävästi ja lämpötilan yli 10 astetta. Eeva-Helenan tapauksessa uusi hoitokierros on harkinnassa.

“Hoito oli miellyttävä kokemus ja harkitsen kyllä vakavasti uusimista! Vastaavaan tulokseen pääsy erilaisilla kuorinnoilla vaatii useita hoitokertoja ja tulee siten helposti kalliimmaksi”, Eeva-Helena tuumii.

“Ihosairaalassa kaikki sujui mukavasti ja muutenkin päivästä jäi hyvä fiilis. Satuin nimittäin silloin kaupungilla ollessani hukkaamaan kenkä-kassini, joka kuitenkin löytyi Kampin löytötavaratoimistosta. Kaikin puolin succée siis!”, hän muistelee nauraen.