Kasvojen ilmettä voidaan nuorentaa siirtämällä asiakkaan omia rasvasoluja.

Rasvansiirto on hyvä luomuvaihtoehto täyteaineille

Tyypillisin syy kasvojen esteettisiin hoitoihin on iän mukana tulevien muutosten korjailu. Ihmisen ikääntyessä kasvojen arkkitehtuuri muuttuu: rasva ja lihasmassa alkaa vähitellen kadota, mikä osaltaan saa ihon löystymään. Tämän korjaamiseen voidaan käyttää vaikkapa täyteaineita, mutta niiden lisäksi kasvojen ilmettä voidaan pehmentää ja nuorentaa myös luonnollisemmalla tavalla, asiakkaan omia rasvasoluja hyödyntämällä.

Yksinkertaisuudessaan rasvansiirrossa otetaan talteen rasvasoluja esimerkiksi vatsasta tai reisistä ja siirretään ne tarvittavaan kohtaan, josta ikä tai esimerkiksi laihtuminen on vienyt ihon terveen täyteläisyyden. Rasvansiirto on kevyehkö esteettinen toimenpide, jossa kehon omilla elävillä rasvasoluilla korvataan menetettyä täyteläisyyttä. Tämä korjaa myös juonteita, uurteita ja kasvojen piirteitä nuorekkaammaksi.

– Rasvansiirto on hyvä luomuvaihtoehto ja osalle myös parempi vaihtoehto täyteaineelle. Etenkin jos kasvoissa on merkittävää volyymipuutetta, saattaa tulee halvemmaksikin tehdä kerralla rasvansiirto kuin lisätä vuosittain täyteaineita, plastiikkakirurgian erikoislääkäri Aino Rönnblad Ihosairaalalta kertoo.

Suurin osa rasvansiirroista tehdään keskikasvoille poskille, poskipäille ja ohimoille sekä silmien ympärille. Siirretty rasva voidaan ottaa käytännössä mistä tahansa kehosta, ja määrällisesti jo hyvin pienellä määrällä rasvaa saadaan aikaan suuri vaikutus.

– Rasvansiirrolla ei ole tarkoitus muuttaa ihmisen ulkomuotoa dramaattisesti, vaan lähinnä pyrkiä häivyttämään ikääntymisen merkkejä: rajoja, uurteita ja kimmoisuuden menetystä. Ei siis puhalleta kasvoja ilmapalloksi, vaan pikemminkin hienovaraisesti pakitetaan ikääntymismuutoksia ja käännetään kelloa taaksepäin.

Toipuminen helppoa muutamia itsehoito-ohjeita noudattaen

Paikallispuudutuksessa tehtävä toimenpide itsessään on melko yksinkertainen, eikä sen vuoksi välttämättä tarvitse sairaslomaa tai pitkää lepäämistä.

– Rasvanottokohta paranee tavallisesti todella helposti mutta pieneen arkuuteen kannattaa varautua. Kasvoille sen sijaan yleensä tulee jonkin verran pientä mustelmaa ja turvotusta noin viikon–parin ajaksi, joka kannattaa ottaa ammatista ja elämäntilanteesta riippuen huomioon. Itse rasvansiirtokohtakaan ei kuitenkaan ole kivulias jälkikäteen, joten toipuminen hoidosta on pääasiassa helppoa.

Toimenpiteen jälkeen on kuitenkin hyvä muistaa, että kyse on elävistä soluista, joilla kestää aina hetki asettua ja integroitua uuteen kohtaan kehossa. Jotta hoidolla saadaan paras mahdollinen lopputulos, on muutamia itsehoito-ohjeita tärkeää noudattaa seuraavan kuukauden ajan.

– Toimenpiteen jälkeen ei saa tupakoida eivätkä kasvot saa altistua kylmälle taikka painautumiselle. Myös hikiliikuntaa tulee välttää kuukauden ajan. Suotavaa on pikemminkin pitää hetkellinen suklaa-pasta-hiilaridieetti, jotta uuteen paikkaan siirretyille rasvasoluille riittää mahdollisimman paljon ravintoa.

Kaikki alkaa konsultaatiosta

Kuten muissakin esteettisissä toimenpiteissä, myös rasvansiirrossa kaikki alkaa konsultaatiosta, jossa tehtävä toimenpide suunnitellaan yksilöllisesti. Konsultaatio-ajan voi varata, vaikka ei olisi tiedossa, millä toimenpiteellä oman ongelmansa saisi ratkaistua: konsultaation tarkoituksena on suunnitella ja valita aina asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin sopivin vaihtoehto. Rasvansiirto voidaan esimerkiksi yhdistää myös muihin toimenpiteisiin, kuten ihon laserhoitoon tai yläluomileikkaukseen, jolloin toipuminen sujuu siinä samassa.

Varaa aika ilmaiseen esteettisen hoitajan konsultaatioon sinulle parhaan hoidon suunnittelemiseksi >