Yläluomileikkaus hoituu pientoimenpiteenä

Riippuvat silmäluomet kohenevat blefaroplastiassa – yläluomileikkaus hoituu pientoimenpiteenä, eikä vaadi pitkää toipumista

Katse kiinnittyy ihmisen kohdatessa ensimmäiseksi silmiin. Turvonneet silmäluomet voivat saada ilmeen näyttämään väsyneeltä tai kipeältä. Yläluomileikkaus eli blefaroplastia voidaan tehdä joko esteettisistä syistä tai silloin, kun yläluomissa on ihoylimäärää, joka haittaa potilaan näkökykyä.

Yläluomileikkaus voidaan tehdä väsyneen ilmeen ja turvotuksen helpottamiseksi. Jos luomien ylimääräisestä ihosta on terveydellistä haittaa, tehdään leikkaus sairaanhoidollisin perustein. Yläluomileikkaukset ovat varsin yleisiä eivätkä vaadi pitkää toipumista.

– Potilaat hakeutuvat yläluomileikkaukseen kahdesta syystä. Ensimmäinen ja yleisin on raskaiden yläluomien aiheuttama väsynyt ja alakuloinen ilme. Potilas saattaa kokea, että peilistä katsoo eri ihminen, halutaan palauttaa pirteä ja nuorekas ilme, kertoo plastiikkakirurgian erikoislääkäri Ian Barner-Rasmussen.

Varaa aika maksuttomaan plastiikkakirurgisten hoitojen konsultaatioon >

Toinen syy yläluomileikkauksiin on toiminnalliseksi edennyt vaiva: silmäluomet roikkuvat niin alhaalla, että ne nojaavat ripsiin, joka aiheuttaa jatkuvaa kaiherruksen tunnetta ja räpsyttelyä. Vakavimmissa tapauksissa yläluomet roikkuvat jo silmien edessä niin, että sivuille näkeminen esim. autoa ajaessa vaikeutuu. Barner-Rasmussen kehottaa, että viimeistään tässä vaiheessa on aika hakeutua hoitoon.

Roikkuvat silmäluomet voivat pitkässä juoksussa aiheuttaa huomattavaa vaivaa ja epämukavuutta kantajalleen. Ennen leikkausta arvioidaan, täyttääkö tilanne terveydenhoidollisen leikkauksen kriteerit. Tällöin silmäluomista on oltava potilaalle selkeä, lääketieteellinen haitta, johon arvioidaan leikkauksella voitavan vaikuttaa. Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut silmäluomileikkauksia koskevat kiireettömän hoidon kriteerit, Barner-Rasmussen muistuttaa.

Yläluomileikkauksen myötä sekä ilme että olo keventyvät

Blefaroplastia on nopea ja turvallinen toimenpide, joka tehdään paikallispuudutuksessa. Kirurgi aloittaa tutkimalla potilaan ja suunnittelemalla leikkauksen. Potilaan anatomiasta ja vaivan vaikeusasteesta riippuen toimenpiteeseen kuuluu joko pelkkä ylimääräisen ihon poisto tai ihon ja pienen lihaskaistaleen sekä ylimääräisen rasvan poisto. Ylimääräisen kudoksen poiston jälkeen haavat ommellaan kiinni ohuella langalla. Ennen toimenpidettä potilas voi halutessaan saada pienen annoksen rauhoittavaa lääkettä.

Odotukset leikattujen silmäluomien paranemiselle ovat erinomaiset, kun annettuja toipumisohjeita noudatetaan. Heti toimenpiteen jälkeen potilas pääsee lepäämään rauhalliseen huoneeseen noin puoleksi tunniksi.

– Ensimmäinen vuorokausi on tärkeää pitää pää koholla ja käyttää silmien päällä kylmäpussia. Turvotuksen ehkäiseminen asennolla ja kylmähoidolla nopeuttaa toipumista. Ompeleiden poisto tehdään noin 5–7 vuorokauden kuluttua Ihosairaalassa sairaanhoitajan toimesta. Silmätippoja ja -voiteita käytetään leikkauksen jälkeisinä päivinä, Barner-Rasmussen ohjeistaa.

Yleisesti ottaen yläluomileikkaukselle on hyvin vähän vasta-aiheita. Hoitavan kirurgin on kuitenkin oltava perillä potilaan perussairauksista ja lääkityksestä. Verta ohentava lääkitys ja toisaalta verta ohentavat luontaistuotteet (kuten Omega 3- ja kalanmaksaöljytuotteet) on joskus viisasta tauottaa toimenpiteen ajaksi, mutta arvion tästä tekee kirurgi. Myös mahdolliset lääkeaineallergiat ja etenkin puudutusaineallergiat on tärkeää tuoda esille. Joillakin potilailla kuivasilmäisyys saattaa lisääntyä toimenpiteen jälkeen.

Varaa aika maksuttomaan plastiikkakirurgisten hoitojen konsultaatioon >