Karvanpoisto laserilla

Tummat laskimot, punotus, kirsikkaluomet ja muut verisuonimuutokset kuriin laserilla

UV-säteily, tupakointi, kortisonilääkitys, sairaudet kuten ruusufinnitauti, perimä ja monet muut syyt voivat aiheuttaa pintaverisuonien laajentumista, joka ilmenee häiritsevänä punoituksena tai selkeästi erottuvina suonina iholla. Kookkaat, tummat laskimot voivat näkyä herkästi ohuen ihon läpi etenkin, jos ihonalainen rasvakerros on ohut. Lisäksi pistemäiset mansikka-, kirsikka ja hämähäkkiluomet sekä hieman vaativammat tuliluomet ja muut punaiset syntymämerkit voivat häiritä elämää, vaikka ne eivät terveydellistä haittaa aiheutakaan. Verisuonimuutoksiin on onneksi olemassa hoito, joka on yllättänyt monet helppoudellaan.

– Laserhoito on tehokas menetelmä verisuonimuutosten poistoon. Laserhoidon etu verrattuna moniin hoitoihin on, että se tarjoaa nopean ja pysyvän ratkaisun asiakkaan vaivaan. Yleisin kommentti asiakkailta onkin, että olisin tullut jo paljon aikaisemmin, jos olisin tiennyt tämän olevan näin helppoa, Ihosairaalan ihotautien erikoislääkäri Mari Grönroos sanoo.

Varaa aika laserhoitoon >

Ohuet suonet hoituvat usein jo yhdellä käsittelyllä

Laserhoidossa suoneen kohdistetaan voimavalovälähdyksiä, mikä johtaa veren hyytymiseen ja suonen tukkeutumiseen. Lopulta elimistö sulattaa suonen pois, jolloin suoni häviää.
Laserhoidot alkavat tyypillisesti konsultaatiokäynnillä ihotautilääkärin vastaanotolla, jossa kartoitetaan tarvittavat toimenpiteet ja arvioidaan saavutettavissa olevat hoitotulokset. Laajat hoitoalueet saattavat vaatia muutaman hoitokerran, ohuet yksittäiset verisuonet ja pienemmät alueet hoituvat usein yhdellä käsittelyllä.

– Esimerkiksi kirsikkaluomia voidaan hoitaa kymmeniä yhdellä tavallisella vastaanottokäynnillä. Yleisesti ottaen verisuonten laserhoito on suhteellisen kevyt toimenpide, joka ei vaadi minkäänlaista valmistautumista ja johon asiakkaat ovat usein todella tyytyväisiä. Ainoa kriteeri on, että hoidon aikaan iho ei saa olla ruskettunut, ja toimenpiteen jälkeen iho tulee suojata +50-kertoimen aurinkovoiteella pigmenttimuutosten välttämiseksi, Grönroos kertoo.

Töihin voi usein palata heti toimenpiteen jälkeen. Laajempien käsittelyiden jälkeen on kuitenkin hyvä varautua muutamaan etäpäivään tai tehdä hoito ennen viikonloppua: tyypillisesti iho punoittaa laserin jäljiltä ja isommissa toimenpiteissä iho saattaa paikoin hieman rupeutua.

Varaa aika laserhoitoon >