Fraktioitu laser - 10 kysymystä laserhoidosta

10 kysymystä fraktioiduista laserhoidoista – mitä minun pitää tietää?

Hiilidioksidilaserin fraktioitu ominaisuus on monipuolinen työväline esteettisiin hoitoihin ja arpien hiontaan. Kokosimme kymmenen kysymystä fraktioidusta laserista, joihin lääkärimme ovat törmänneet potilaita hoitaessaan. Luomien ja ihomuutosten poistoon käytettävään leikkaavaan laseriin liittyvät kysymykset kokosimme tänne.
Varaa aika laserkonsultaatioon >

1) Mitä tarkoittaa fraktioitu laser?

Fraktioitu laser tai ns. Fraxel-ominaisuus tarkoittaa, että hiilidioksidilaserin lasersäde hajotetaan isommalle alalle pistemäisesti. Se hoitaa n. 20 % käsiteltävästä alasta kerrallaan. Sitä käytetään ihon ja arpien hionnoissa sekä antiaging- tai rejuvenaatiohoidoissa, sillä käsittely tasoittaa epätasaisuuksia ja stimuloi ihon kollageenituotantoa. Lue lisää >

2) Sattuuko laserhoito?

Fraktioidut laserhoidoissa ja hionnoissa käytetään voidepuudutusta, joka levitetään kasvoille noin tuntia ennen toimenpidettä. Hoidon aikana tietyillä kasvojen alueilla voi tuntua pientä pistelyä tai epämukavuutta.

3) Montako hoitokertaa tarvitaan?

Fraktoitu laser käsittelee ihoa pistemäisesti ja hoitaa n. 20 % käsiteltävästä alasta. Arville ja rypyille suositellaan usein 3–4 hoitokertaa, mutta esimerkiksi ihon rejuvenaatiokäsittelyyn tai yksittäisiin ikääntymismuutoksiin riittää usein kertakäsittely.

4) Onko hoidettu alue kipeä hoidon jälkeen?

Fraktioitu laser ei vaadi pitkää jälkihoitoa. Useimmat potilaat kuvailevat hoidon jälkeistä tuntemusta kuin auringonpolttamaksi ihoksi, mikä jatkuu muutaman tunnin ajan hoidon jälkeen.

5) Kuinka nopeasti tulokset näkyvät?

Lopulliset tulokset näkyvät useamman kuukauden jälkeen, kun iho on palautunut hoidosta. Omasta tilanteesta ja odotettavissa olevista tuloksista kannattaa keskustella asiantuntijan kanssa.

6) Ovatko tulokset pysyviä?

Fraktioidulla laserilla saavutettavat tulokset ovat pysyviä ja tehdyt hionnat tasoittavat ihoa pysyvästi. Rejuvenaatiohoitojen kohdalla on huomioitava, että ihon vanheneminen ei lopu hoitoon, vaan hoidolla kiinteytetään ja parannetaan ihon kuntoa sekä vaikutetaan ihon kollageenituotantoon.

7) Toimiiko fraktioitu laser aknearpiin?

Kyllä. Laserhionta on yksi tehokkaimpia aknearpien hoitomuotoja ja hoito voidaan tapauskohtaisesti katsoa joko sairaudenhoidoksi tai esteettiseksi hoidoksi. Lue enemmän aknearpien hoidosta fraktioidulla laserilla täältä »

8) Onko fraktioitu laser turvallinen kaikille ihotyypeille?

Kyllä. Yksi fraktioidun laserin parhaita puolia on, että sitä voidaan käyttää turvallisesti lähes kaikilla ihotyypeillä kuivasta rasvoittuvaan. Tummaihoisille hoito ei kuitenkaan välttämättä sovellu, sillä riskinä on ihon liikapigmentin muodostuminen.

9) Mitä minun pitää huomioida ennen hoitoa?

Ennen varsinaista toimenpidettä on yleensä tarpeen käydä keskustelemassa toimenpiteestä lääkärin tai hoitajan vastaanotolla tilanteen kartoittamiseksi. Ennen itse toimenpidettä on huomioitava, että iho ei saa olla palanut hoidon alkaessa. Auringonottoa ja solariumia tulisi välttää neljä viikkoa ennen hoitoa. Lisäksi aktiivinen herpes on hoidettava ennen laserhoitoa, myös aktiivinen akne on este hoidolle.

10) Mitä minun pitää huomioida hoidon jälkeen?

Iho on suojattava huolellisesti auringolta (SPF50+) kahden kuukauden ajan hoidon jälkeen pigmenttimuutosten välttämiseksi. Talvi onkin hoidoille parasta aikaa. Laserkäsittelyn jälkeen iho rupeutuu noin viikoksi käsittelyn jälkeen. Seuraavan viikon aikana rupi irtoaa ja iho alkaa palautua.

Ihosairaalassa fraktioituja laserhoitoja tekevät lääkärit Mari Grönroos, Ville Kiiski, Carl Kyrklund ja Kirsi Isoherranen. Voit varata konsultaatioajan suoraan heille tai kysyä lisätietoja mahdollisista toimenpiteistä hoitohenkilökunnaltamme puhelimitse 010 4192 000 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@ihosairaala.fi.
Varaa aika laserkonsultaatioon >