Arpien jälkihoito viimeistelee esteettisen lopputuloksen

Jälkihoidolla eroon arvista – sairaanhoitaja kertoo, kuinka arpia hoidetaan oikein

Toimenpiteisiin liittyy olennaisena osana jälkihoito, jolla arpien syntymistä voidaan ennaltaehkäistä tehokkaasti. Pitkään plastiikkakirurgeja ja ihotautilääkäreitä avustanut sairaanhoitaja Sanna Liukkonen kertoo, mitä arvista kannattaa tietää ja miten leikkausarpia kannattaa hoitaa.
Varaa aika plastiikkakirurgille >

Ihotautilääkärit ja plastiikkakirurgit tekevät runsaasti toimenpiteitä pienistä luomenpoistoista suurempiin ihosiirteisiin ja yläluomileikkauksiin. Jokainen toimenpide jättää kehoon jonkinlaisen jäljen. Yleensä ensimmäinen asia hoidon alussa on tilanteen kartoittaminen ja toimenpiteellä saavutettavien hyötyjen arviointi verrattuna mahdollisiin haittoihin.

“Kun toimenpiteeseen päädytään, alkaa arpien hoito jo toimenpiteen yhteydessä” kertoo sairaanhoitaja Sanna Liukkonen.

“Viillot pyritään tekemään mahdollisimmat siististi ja ihojuonteiden myötäisesti, jolloin ne parantuvat paremmin ja arvesta ei tule niin näkyvä. Haavan verisuonet poltetaan kiinni verenpurkaumien välttämiseksi ja ommellessa kirurgi voi käyttää ns. tuplaompeleita, joissa haava ommellaan ensin kiinni sulavilla ompeleilla ihon sisäpuolelta, minkä jälkeen ihon pintaan tehdään toiset ompeleet, joilla ihon reunat yhdistetään siististi. ” hän jatkaa.

Jälkihoito edistää arpien paranemista

Arpien kehitys on yksilöllistä.Toisilla ne katoavat nopeammin kun taas toisille kehittyy herkemmin keloideja eli arven liikakasvua erityisesti kaulan ja dekolteen alueelle. Jälkihoidolla näiden syntymistä voidaan kuitenkin ehkäistä.

“Toimenpiteen jälkeen ompeleet poistetaan tyypillisesti noin viikon kuluttua, minkä jälkeen kannattaa käyttää ihoteippiä tukiteippauksena parisen viikkoa, jotta arpi ei ratkea. Kun haavaan syntyvä rupi on irronnut voi alkaa käyttää arpivoiteita, jotka tukevat ihon paranemista. Tähän on olemassa erityisiä arpituotteita, mutta myös esimerkiksi silmänympärysvoide on erinomainen arpien hoitoon”, Liukkonen kertoo.

Arpien paraneminen on hidasta ja ne kypsyvät noin puolen vuoden ajan.

“Arven kohdalla ihon vetolujuus on heikompi kuin normaalissa ihossa, mikä tarkoittaa, että arpi voi levitä ja venyä. Ensimmäisen puolen vuoden aikana arven alue kannattaa myös suojata erityisen hyvin auringolta, sillä kypsymisvaiheessa iho voi hyperpigmentoitua herkästi”, Liukkonen kertoo.

Arpia voidaan myös korjata

Asiantunteva kirurgi ja huolellinen jälkihoito tukiteippauksineen ja voiteineen on paras keino arpien välttämiseen. Järeämpi apukeino on silikoniset arpilevyt, joilla arven aluetta voidaan suojata ja tukea. Joskus arpia kuitenkin jää kaikesta hoitamisesta huolimatta. Niitäkin voidaan Liukkosen mukaan hoitaa tehokkaasti.

“Arpia korjataan ihotautilääkärien ja plastiikkakirurgien toimesta esimerkiksi laserhionnalla, kemiallisilla kuorinnoilla, plastiikkakirurgin tekemillä arvenkorjausleikkauksilla sekä rasvansiirroilla. Tilanne arvioidaan aina potilaan kanssa ja varmistetaan, että toimenpiteestä on oikeasti hyötyä. Uusikin toimenpide jättää jonkinlaisen jäljen ja jälkihoito kannattaa ottaa tosissaan”, Liukkonen sanoo.

Plastiikkakirurgin vastaanotolla voidaan arpia hoitaa myös jälkeenpäin, jolloin leikkausjälkeä pyritään hoitamaan ja siistimään jälkikäteen.

Varaa aika plastiikkakirurgille >

Seuraavat vapaat ajat

Ei vapaita aikoja juuri nyt. Tarkista tilanne myöhemmin tai valitse toinen palvelu.
{{ appointment['time'] }}
{{ appointment['ApptLength'] }} min