Koivuallergia

Koivun siitepölyallergia saadaan kuriin aloittamalla hoito ajoissa

Koivun kukinta vaihtelee vuosittain, viime vuosina se on ollut runsasta, minkä vuoksi monilla allergikoilla on ollut tuskaisia hetkiä.  Koivuallergikon kannattaakin valmistautua jo hyvissä ajoin allergia-kauteen, sillä koivuallergia saadaan kuriin parhaiten aloittamalla hoito ajoissa.
Varaa aika allergiaklinikalle >

Koivun siitepölyä on usein ilmassa jo ennen varsinaista allergia-kautta

Koivu kukkii voimakkaimmin toukokuussa, mutta Turun yliopiston aerobiologian laitoksen ylläpitämän norkko.fi -palvelun mukaan siitepölyä on ilmassa usein jo aiemmin, sillä sitä kulkeutuu ilmavirtojen mukana Euroopasta. Allergialääkkeet onkin hyvä päivittää kuntoon ja valmistautua hyvissä ajoin – oikea-aikainen lääkitys helpottaa oloa koko kesän.

Siitepölyallergian hoito on aloitettava ajoissa

Voimakas allergiakevät tarkoittaa, että koivuallergian hoito on aloitettava ennakkoon. Astmaattisista allergiaoireista kärsiville aloitettavat hengitettävät kortisonit tulisikin aloittaa jo nyt, jotta teho olisi optimaalinen. Ennaltaehkäisevä hoidonaloitus helpottaa pahinta allergia-aikaa huomattavasti.

Allergisesta nuhasta kärsiville voidaan käyttää kortisonipohjaisia nenäsuihkeita, joiden käyttö pitäisi myös aloittaa jo nyt ennen pahimman siitepölypilven saapumista. Pidempiaikaisia kortisonihoitoja tukevat silmätipat ja antihistamiinit, jotka voi aloittaa ensioireiden ilmaantuessa. Ne ovat nopeavaikutteisia, eikä ennakoivasta käytöstä ole vastaavaa hyötyä kuin kortisonivalmisteiden kanssa.

Koivusiedätys helpottuu – siedätyshoitoa kannattaa harkita, jos allergia vaivaa

Koivuallergia on allergioistamme yleisimpiä. Silti siedätyshoitoa käytetään yli kolmannes vähemmän muihin Pohjoismaihin verrattuna. Siedätyshoito on tehokas tapa lieventää allergian oireita pysyvästi ja päästä niistä jopa lopullisesti eroon.

Koivuallergikoille on tulossa loppuvuodesta hyviä uutisia, sillä markkinoille on tulossa kielenalustabletti koivusiedätystä varten. Suurin ero verrattuna aiempaan pistossiedätykseen on sen helppoudessa: aloituksen ja hoidon ohjauksen jälkeen potilas ottaa kotioloissa tabletin päivittäin kolmen vuoden ajan, eikä lääkärille tarvitse hakeutua kuin vuosittaiseen kontrolliin.

Siedätys aloitetaan allergiakauden ulkopuolella ja oireet helpottavat usein jo ensimmäisen vuoden aikana. Pysyvien tulosten saamiseksi hoitoa on kuitenkin jatkettava loppuun saakka. Vaivaton hoito tuo siedätykset yhä useamman saataville ja koivuallergian hillitsemiseksi saadaan tehokas ja pitkäaikaisen avun tuova hoitokeino.
Varaa aika allergiaklinikalle >