Pienellä lapsella on ihottumaa

Lapsen ihottuma voi olla syypää univaikeuksiin

Atooppista ihottumaa, eli ekseemaa sairastaa 15-20% lapsista. Ihottuman on todettu vaikuttavan lasten unen laatuun, joten sen kuriin saaminen on tärkeää. Miten ihottuma saa aikaan univaikeuksia?
Varaa aika lasten ihoklinikalle >

Mistä lapselle ilmestyy ihottumaa?

Ihottuman muodostumiseen vaikuttavat ulkoiset ärsykkeet sekä oma immuunijärjestelmä. Alttius atooppiselle iholle ja allergioille on perinnöllinen. Usein ihottuman puhkeaminen vauvana kertoo ruoka-aineallergioista, jotka saattavat iän karttuessa kadota. Yleisimmät allergisoivat aineet imeväisiässä ovat kananmuna ja lehmänmaito.

Unen laadun heikkeneminen on tutkittu tosiasia

Iso-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan atooppinen ihottuma lapsilla heikentää unen laatua. Lähes 14 000 lapsen nukkumista seurattiin ensimmäisestä elin vuodesta 16 vuoden ikään, heistä atooppista ihottumaa esiintyi  5000 lapsella. Lapset, joiden iho oireili, nukkuivat ajallisesti saman verran kuin normaali-ihoiset lapset, mutta heidän unensa laatu oli selkeästi heikompi.

Lasten unen tärkeyttä ei voi liioitella, sillä mahdollinen väsymys näkyy mielialassa, käyttäytymisessä, oppimiskyvyssä sekä havannointikyvyssä. Näin ihottuma voi vaikuttaa myös koulumenestykseen. Atooppisen ihottuman tyypillinen kutina lisääntyy öisin, jolloin se voi herättää lapsen kesken yöunien ja vaikeuttaa nukahtamista.

Tutkimuksessa selvisi, että unen laadun huonontumisen riski kasvoi, jos lapsella oli astma, allergista nuhaa tai atooppinen ihottuma oli vaikeassa vaiheessa. Ihottuman todettiin heikentävän unen laatua, vaikka se olisi ollut lievänä tai epäaktiivisena. Atooppisen ihottuman haastavuus vaihtelee, ja pahenemisvaiheissa aktiivinen hoito on hyödyksi, jotta atooppinen ihottuma ei pääse kehittymään todella pahaksi.

Ihottuman hoitoon on useita vaihtoehtoja

Atooppisen ihottuman tärkein hoitokeino on säännöllinen ihon kosteuttaminen perusvoiteilla. Perusvoiteet oikein käytettyinä vähentävät kortisonin tarvetta, jota käytetään tyypillisesti ihottuman täsmähoitoon.

Auringon vaikutus voi vähentää atooppisen ihottuman oireita ja kutinaa. Tärkeää on kuitenkin välttää palamista. Tarjolla on myös valohoito, jota voidaan käyttää apuna kouluikäisten lasten iho-ongelmiin.

Kortisonivoiteita on eri vahvuisia, ja niistä vahvimmat eivät sovi vauvoille. Ihon kosteudesta huolehtimisesta ja siihen parhaiten soveltuvista rasvoista on hyvä pyytää ohjeet ihotautilääkäriltä. Antibioottikuureja käytetään vain tapauksissa, joissa ihottuma on märkivä tai rupinen.

Lasten ihoa on hyvä tarkkailla

Jos lapsesi nukkuu huonosti ja kärsii univaikeuksista, on hyvä muistaa, että ihottuma voi olla yksi syypää siihen. Ihottumaa on aina syytä pyrkiä hoitamaan pois, vaikka lapsella ei univaikeuksia olisikaan.

Varaa aika lasten ihoklinikalle >