Raskausajan akne

Raskausajan akne vaatii normaalia tarkempaa hoitoa

Raskauden aikana hormonitasot muuttuvat, mikä tuo mukanaan erilaisia muutoksia olotilasta ihon hyvinvointiin. Raskausajan akne on yksi iho-ongelma, joka voi yllättää raskauden aikana. Mikä raskausajan akne on ja voiko sitä hoitaa?
Varaa aika akneklinikalle »

Raskausajan hormonimuutokset voivat laukaista aknen

Akne on hormoniriippuvainen ihosairaus, jossa talirauhaset tulehtuvat. Myös raskausajan aknen taustalla ovat hormonit. Raskaana ollessa naisen estrogeeni- sekä keltarauhashormoni-tasot nousevat ja erityisesti keltarauhashormonien nousu voi aiheuttaa tai pahentaa aknea.

Ihosairaalan ihotautilääkärin Erja Jalosen mukaan raskausajan akne on pääpiirteiltään samanlainen niin sanotun normaalin aknen kanssa, mutta se sijoittuu nimenomaan raskausaikaan, mikä aiheuttaa hoidolle tiettyjä rajoituksia. Raskauden aikana ja sen jälkeen iho voi reagoida yllättävästikin.

Ihomuutokset raskaana ollessa ovat yleisiä

Nousseet estrogeeni- sekä keltarauhashormoni-tasot voivat saada ihmisestä riippuen erilaisia ihomuutoksia aikaan. Osalla lisääntyvä estrogeeni rauhoittaa ihoa. Raskauden aikana muutokset ihossa ovat Jalosen mukaan yleisiä.

“Jopa joka toinen nainen voi kärsiä pahenevista akneoireista raskauden aikana. Tyypillisesti akne oireilee ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana. Etukäteen voi olla vaikea ennustaa, miten iho reagoi raskaana ollessa. On kuitenkin tyypillistä, että raskauden edetessä ihon vointi vaihtelee”, Jalonen kertoo.

“Raskausajan akne voi puhjeta myös mahdollisten seuraavien raskauksien aikana, vaikka iho olisi raskauksien välissä voinut hyvin. Osalla taas iho voi raskauden aikana paremmin kuin koskaan. Jokainen raskaus on erilainen”, hän lisää.

Raskausajan aknen hoito on normaalia tarkempaa

Normaalisti aknen hoitomenetelmiä ovat erilaiset paikallishoidot, sisäiset antibiootit, e-pillerit ja isotretinoiinihoito sekä oikeantyyppinen hygieniasta huolehtiminen. Lisäksi ihonhoitotuotteiden ja muun kosmetiikan on hyvä olla akneiholle sopivia. Raskaana ollessa aknen hoitovaihtoehdot ovat selvästi suppeammat.

Jalonen kertoo, että raskauden aikana tavalliset suun kautta otettavat aknelääkitykset eivät sovi ja vain muutamaa paikallishoitoa voidaan käyttää.

”Huonon ihon kanssa ei kuitenkaan tarvitse kärsiä, sillä hoitokeinoja löytyy. Jos akne häiritsee raskaana ollessa, suosittelen varaamaan ajan ihotautilääkärille, jonka kanssa voi käydä läpi mahdollisia hoitokeinoja. Ne ovat käytännössä paikallishoitovalmisteita, mutta hankalissa tapauksissa voidaan harkita sisäistä lääkitystä, jolloin käytetään raskaana olevalle sopivaa lääkevaihtoehtoa”, Jalonen sanoo.

“On tärkeää muistaa, ettei ala omin päin kokeilemaan mahdollisia vanhoja lääkkeitä, jotka on määrätty ennen raskaaksi tulemista. Lääkkeen sopivuus raskauden aikana on aina varmistettava lääkäriltä”, Jalonen lisää.

Aknen hoito ihotautilääkärillä »